PUBLICITAT

El corredor central és el més contaminat a causa del trànsit

  • Les parròquies amb més pol.lució, en qualsevol cas, estan entorn del límit normatiu europeu
  • Ordino és la parròquia amb menys concentració de diòxid de nitrogen i un aire de més qualitat
EVA ARASA
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Les franges de color verd indiquen una bona qualitat de l'aire a Encamp, amb l'excepció de l'eix viari. Foto: DEPARTAMENT DE MEDI AMBIENT

Les parròquies del corredor central (Sant Julià de Lòria, Andorra la Vella i Escaldes-Engordany) i la parròquia d'Encamp es troben entorn del límit normatiu pel que fa als nivells de diòxid de nitrogen (NO2), un indicador que els tècnics mediambientals utilitzen per mesurar la qualitat de l'aire. En canvi, les parròquies de la Massana, Ordino i Canillo, així com el nucli del Pas de la Casa, a Encamp, tenen nivells clarament per sota dels 42 micrograms per metre cúbic d'aire, que és el límit normatiu. La presència de diòxid de nitrogen té a veure amb qüestions com ara el trànsit, la concentració de població i una situació que afavoreixi més o menys la ventilació. En qualsevol cas, la qualitat de l'aire del país és majoritàriament bona o molt bona i això fa que l'aire andorrà se situï entre els millors aires d'Europa.

El Departament de Medi Ambient controla un seguit d'estacions de mesurament, a més dels 85 mostrejadors passius instal.lats en alguns fanals de les set parròquies. Això fa que el coneixement de la qualitat de l'aire del país sigui exhaustiu i es puguin localitzar geogràficament les concentracions de diòxid de nitrogen, un indicador representatiu del conjunt d'emissions contaminants. A més, els estudis de Medi Ambient distingeixen tres àmbits: el periurbà, l'urbà i les zones de trànsit.

A partir d'aquí, la mitjana de les dades recollides durant l'any passat mostra que, tenint en compte tots tres àmbits, les parròquies d'Escaldes-Engordany, Sant Julià de Lòria, Andorra la Vella i Encamp són les que tenen concentracions més elevades de diòxid de nitrogen. No obstant això, les quatre parròquies es mouen entorn del límit que fixa la normativa europea en aquesta matèria. Igualment, si es fa una mitjana amb els mesuraments de totes les parròquies, el resultat global se situa clarament per sota del límit: 33 micrograms per metre cúbic.

Si es deglossen les dades per àmbits, resulta que, en les zones periurbanes, és a dir, entorn dels nuclis urbans, es respecta el límit normatiu a tot el país. En les zones urbanes, en canvi, Andorra la Vella, Escaldes-Engordany i Sant Julià de Lòria es queden al voltant d'aquest límit, mentre que la resta de parròquies es queden per sota. Finalment, la mitjana de les estacions de proximitat al trànsit dóna valors per sobre del límit normatiu en totes les par- ròquies, amb l'excepció de la par- ròquia d'Ordino.

DETALL PER PARRÒQUIES
Les par- ròquies que tenen els seus pics màxims per sobre del límit normatiu (Encamp, Sant Julià de Lòria, Andorra la Vella i Escaldes-Engordany) estan afectades especialment pel trànsit. En aquestes parròquies, la pol.lució per diòxid de nitrogen comprèn, generalment, una superfície geogràfica important. Val a dir, però, que els pics se situen en aquests casos a prop dels eixos viaris més importants.

En el cas de Sant Julià, els pics es troben a l'eix principal, entorn de les avingudes Rocafort i Francesc Cairat, igual que en el cas d'Encamp, amb pics a l'avinguda de la Bartra. A la capital i Escaldes-Engordany, els nivells són alts a les avingudes Meritxell i Carlemany, respectivament. En aquest punt, el cap de la Unitat de Medi Atmosfèric, Marc Rossell, assenyala que "es tracta d'avingudes amb edificis alts a banda i banda, cosa que no facilita la ventilació i la consegüent dispersió del diòxid de nitrogen". Així i tot, Rossell considera que la situació ha millorat des de la reordenació del trànsit en aquest eix.

Un altre lloc on ha millorat la situació és la carretera entre la Massana i Escaldes-Engordany. "El túnel del Pont Pla ha ajudat a descongestionar el trànsit i això és molt important perquè, quan els cotxes s'aturen sense parar el motor, contaminen molt", observa el responsable ambiental.

[email protected]



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT