PUBLICITAT

Menys esquiadors però mantenint l'estatus de país capdavanter

  • Grandvalira segueix a la posició 16 en el rànquing mundial de forfets venuts durant l'hivern
CLARA GARNICA
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Un grup d'esquiadors a Soldeu, durant el cap de setmana de la Copa del Món disputat al Principat Foto: ÀLEX LARA

El consultor suís Laurent Vanat acaba de publicar l'edició del 2012 de l'Estudi internacional sobre el turisme de muntanya, en el qual analitza la situació de les estacions d'esquí de tot el món. Andorra, evidentment, figura en aquesta comparativa, i malgrat que queda explícita la seva pèrdua d'esquiadors, es manté en les posicions capdavanteres pel que fa a mercats mundials d'esquí. Vanat assegura que actualment hi ha més d'una vuitantena de països amb instal·lacions relacionades amb l'esport de neu. El Principat figura entre els 18 més potents.

A més a més, i tal i com ja va quedar palès a l'informe de l'any passat, Grandvalira és una de les estacions amb més nombre d'esquiadors. El consultor suís pren com a referència els resultats de la temporada 2010-2011. Grandvalira ocupa la posició 16 en el rànquing mundial de forfets venuts, el mateix lloc que se li va concedir l'any passat. La classificació l'encapçalen la francesa La Plagne i l'austríaca SkiWelt Wilder Kaiser. L'estació andorrana se situa entre Les Ménuires i Tignes. A aquest rànquing de 50 estacions només hi ha una pista espanyola, Sierra Nevada, que tanca la llista.

DEPENDÈNCIA D'ESQUIADORS FORANS / Sobre Andorra, Vanat exposa que la seva dependència d'esquiadors de fora del país és el que ha causat que sigui l'única destinació europea que ha experimentat un descens de forfets venuts just després de l'esclat de la crisi, al 2008. Tot i que va experimentar una recuperació la temporada 2009-2010, la tendència mostra que seguirà caient.

De fet, la seva proporció d'esquiadors forans en relació al total –que a la temporada 2010/2011 va ser de 2,1 milions– és la més elevada del món, amb un 95%. El segon país, Àustria, està molt lluny, amb un 66% de proporció.

El consultor manifesta que tot i «les modernes infraestructures, la bona neu i els dominis grans», els esquiadors «no consideren Andorra tan atractiva com les pistes alpines».

EL BON TRACTE AL CLIENT, INDISPENSABLE / L'informe exposa les conclusions del consultor suís, en el qual deixa clar que la indústria ha de renovar-se si vol créixer. Les noves generacions no són tan entusiastes amb l'esquí i cal estimular-les per no perdre mercat.

Per aconseguir-ho, Vanat cita dos conceptes. Per una banda, innovació, i per l'altra, la relació amb el client. Pel que fa al primer concepte, és indispensable millorar «l'experiència a la muntanya», sigui amb activitats d'oci i també amb l'allotjament. També dins la tecnologia, no es pot oblidar de la potència d'internet, sobretot entre els joves,

Pel que fa al segon concepte, és indispensable posar tots els esforços en millorar el tracte ofert. Vanat parla de l'obligació de donar qualitat i tracte humà a l'esquiador.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT