PUBLICITAT

La UHA troba elevats els requisits per contractar personal de fora

  • Julián diu que els afiliats de la patronal no entenen per què un cambrer ha de tenir 10 anys d'experiència
GLÒRIA GURDÓ
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Un cambrer passa plats en una mostra gastronòmica en un local habilitat per a l'ocasió a Escaldes. Foto: TONY LARA

El recent incorporat director de la Unió Hotelera d'Andorra (UHA), Òscar Julián, va manifestar que els afiliats a la patronal, «no entenen gaire la quota de treballadors que ha obert el Govern per contractar cambrers, recepcionistes i cuiners», llocs de treball que el sector necessita cobrir. Segons Julián, ara per ara, entre els parats que té registrats el Servei d'Ocupació «no hi ha perfils per poder satisfer aquesta demanda i ens ha sorprès algun requeriment que fixa el Govern per contractar gent de fora». Si és cert que els requeriments són elevats perquè apunten a la contractació de personal qualificat els afiliats a l'UHA troben que «són una mica elevats però sobretot no entenem que un cambrer hagi de tenir 10 anys d'experiència, perquè normalment amb aquest temps ja no hauria de ser cambrer sinó haver ascendit a maître o sommelier o a algun altre càrrec, deu anys de cambrer ens fa pensar més aviat que no serà gaire bon cambrer».

Amb tot, Julián reconeix que l'experiència demanada pot ser útil si es tracta d'un xef tot i que es va tornar a atrinxerar en el cas dels recepcionistes «tampoc és raonable, a un recepcionista, li exigirem com més idiomes millor». Els problemes dels hotelers a l'hora de contractar personal són que «sovint ens trobem que la gent té el perfil però no té la predisposició. Els oficis de l'hoteleria i la restauració tenen molt de vocacional, treballes per festes, mentre la família està de celebració, i els caps de setmana».

Més formació / Julián creu que «a les escoles d'hoteleria, com per exemple el Lycée Comte de Foix, no expliquen prou bé la realitat del sector, «cal explicar bé els pros i els contres d'aquests oficis i insistir sobretot amb el tracte directe amb el client».

Perquè la patronal de l'hoteleria pogués absorbir més persones aturades «caldria una formació coherent, que evidentment té un cost i de moment el sector no rep cap subvenció per posar en marxa un programa amb cara i ulls». El director de l'UHA insisteix «no es pot convertir una persona en cambrer o cuiner amb només unes setmanes de preparació». I convé que «ens interessaria tirar endavant temes de formació en el nostre sector, sobretot enfocats a una àrea concreta per articular una xarxa que ens proporcionés personal qualificat i preparat per entrar al món laboral».

Oficis que semblen fàcils/ «Una formació de tres setmanes és arriscar molt, fins i tot per a la mateixa persona que la cursa, que potser en acabar ni se sent prou capacitada per afrontar la feina» argumenta Julián, tot i afegint que en «restauració i hoteleria no hi ha res fàcil ni après», des de la neteja i el manteniment fins al servei i l'atenció al client. «No són oficis tan senzills com sembla; la neteja ha de ser feta en un temps record i el resultat ha de ser impecable, i un tècnic de manteniment ha de ser una mena de McGyver que repari amb un tros de tub i un xiclet una fuita en un aparell de climatització, a les tres de la matinada si cal, i algunes vegades davant del client».Juliàn insisteix que per treballar en el sector cal tenir, a més de la formació, do de gens, saber tractar el client i oferir-li sempre el millor servei.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT