PUBLICITAT

El Govern analitza donar beques per seguir estudis de segon cicle

  • Educació treballa en tres nous màsters i anuncia una llei de recerca per a finals de la legislatura
EL PERIÒDIC
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Roser Suñé compareix, ahir, davant la comissió legislativa d'Educació, Recerca, Cultura i Esports Foto: ANA / MARTA TORT

El Govern analitza la possibilitat de modificar la llei d'ajuts a l'estudi per poder donar beques també per seguir formacions de segon cicle. Fins ara, en l'àmbit de l'ensenyament superior, només s'atorguen ajudes per al primer cicle –bàtxelors– i pel tercer –programes de doctorat i postgraus–, i el Ministeri d'Educació i Joventut creu important facilitar l'accés a estudis universitaris, pel que vol analitzar la possibilitat d'ampliar les beques també per al segon cicle, el que ara s'anomenen màsters.

No serà immediat. La ministra, Roser Suñé, va informar ahir sortint de la compareixença davant la comissió legislativa d'Educació que la voluntat és que «el primer trimestre del 2013 tenir-ho damunt la taula», doncs s'ha de fer «una valoració econòmica, analitzar-ne l'impacte». Això sí, «volem mantenir els nivells d'ajuts», va manifestar la titular d'Educació, remarcant que s'és conscient que serà necessari ampliar la partida pressupostària destinada a aquest aspecte quan s'hagi fet la reforma de la llei.

Però la modificació legislativa, a més d'incloure les beques per al segon cicle, també podria comportar altres canvis. També es vol veure el «lligam amb els resultats», és a dir, vincular l'ajut a uns resultats acadèmics. Aquí va ser la vicepresidenta de la comissió legislativa d'Educació, recerca, Cultura i Esports, Roser Bastida, qui va apuntar que les beques han d'estar «a disposició de tots, però vinculades als resultats acadèmics», per així ajudar tothom qui ho necessita i alhora als que tenen resultats.

NOUS TÍTOLS / A més de la voluntat de modificar la llei d'ajuts a l'estudi, Suñé va exposar els principals eixos en els què treballa el seu Ministeri en l'àmbit de l'ensenyament superior. Entre aquests hi ha el relatiu a la creació i reconeixement de títols. Així, va anunciar que s'està treballant per crear els títols de màster en informàtica i enginyeria informàtica, dret i gestió cultural. En aquest mateix punt, va aclarir que no hi ha peticions per nous bàtxelors i que el vinent curs s'estrenen els de comunicació i llengua catalana. Suñé va manifestar que «no és una cursa per crear noves titulacions», sinó que s'aniran creant aquelles que complementin l'oferta actual –en aquest sentit s'ha de dir que els màsters en creació són la continuació de bàtxelors ja existents– i responent a les necessitats del país, i que es puguin assumir.

Però el gruix de la feina està ara en el reconeixement dels títols, tant els nacionals com els estrangers, i també adaptar-los al marc europeu de qualificació. El del reconeixement no és un problema únicament d'Andorra, sinó que és global, doncs es tracta d'adequar els estudis a l'Espai Europeu d'Ensenyament Superior, al pla Bolonya.

En el marc d'aquest procés de reconeixement i adaptació, el Ministeri d'Educació proposa fer la llei de l'Agència de Qualificació de la Universitat Andorrana, l'objectiu de la qual seria donar «independència» a l'organisme que reconeix els títols per adaptar-se «més» al Bolonya.

Sense deixar el reconeixment de títols, Suñé també va avançar que aquest juny, abans no acabi l'actual curs escolar, es publicaran els decrets amb els programes de diplomes d'educació professional (DEP) i dels bàtxelors professionals. Per les mateixes dates està prevista la publicació del decret per implantar la prova oficial de batxillerat professional, que serà efectiva per al curs següent i que donarà «equivalència» amb el batxillerat i permetrà l'accés a estudis superiors en les mateixes condicions, suprimint el curs transitori actual. Aquest anunci va ser celebrat des de la fila socialdemòcrata, doncs «ja fa temps que s'hauria d'haver fet», va remarcar la presidenta de la comissió, Rosa Gili.

En l'àmbit de la Formació Professional, la titular d'Educació va apuntar la voluntat de «modular-la», de tal manera que més gent hi tingui accés. És a dir, s'està analitzant la possibilitat d'estructurar les formacions en d'altres horaris i així afavorir la presència a les aules de treballadors que busquin obtenir un títol.

Amb aquest mateix objectiu hi ha el pla per convalidar l'experiència professional en un títol. Segons va informar Suñé, en tres anys s'han rebut els dossiers d'una seixantena de persones, la meitat de les quals han obtingut el títol. Ara, el Ministeri vol treballar per tal d'ajudar aquelles persones que tenen el dossier incomplet i donar-los la formació complementària per què accedeixin al títol.

LLEI DE RECERCA / Un altre dels anuncis fets per Suñé a la comissió legislativa és la voluntat de treballar en una llei que reguli la recerca. La idea és que pugui estar sobre la taula a finals de la legislatura. Un dels objectius és promoure la col·laboració entre el sector públic i el privat, i alhora aprofitar el procés d'obertura econòmica per poder explorar col·laboracions amb universitats estrangeres.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT