PUBLICITAT

«Andorra té molta simpatia però li cal un model per captar inversió»

  • Les oportunitats de l'economia digital obren el debat sobre els avantatges que pot oferir el Principat
GLÒRIA GURDÓ
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Joan Solà, en plena ponència, ahir als salons de l'Arthotel d'Andorra la Vella. El ministre de Finances, Jordi Cinca també va assistir a l'acte. Foto: alex lara

El president de l'empresa Zinio Internacional, Joan Solà, va parlar ahir de les oportunitats de l'economia digital en el marc d'una conferència organitzada per l'Empresa Familiar Andorrana, EFA. Després de presentar la seva pròpia empresa, un quiosc digital que ofereix revistes de 67 països d'arreu del món, Solà va considerar, responen a les preguntes dels empresaris presents a l'acte que «Andorra té molta simpatia, cosa que caldria aprofitar» com un dels primers avantatges a l'hora de captar nous negocis.

Solà, casat amb una andorrana coneix bé el país i va matisar però, que «caldria dissenyar un paquet global per interessar empreses i emprenedors». El primer punt fort que va destacar és la baixa fiscalitat que Andorra pot oferir a les empreses que vulguin instal·lar les seus corporatives al Principat. En canvi, va descartar altres aspectes de les NT més lligats a la productivitat com ara el hosting de sistemes «que requereix infraestructures molt potents i volums immensos, els servidors a Estats Units estan allotjats al desert i tant a Àsia com a Europa això ja està muntat». I va afegir «no crec que Andorra pugui competir per aquesta via, com tampoc per la de l'enginyeria, pensem que l'Índia produeix un milió d'enginyers informàtics per any i la Xina 1,3 milions».

No obstant això, va tornar a insistir en la fiscalitat argumentant que Andorra podria interessar divisions europees de multinacionals que operen en el sector digital i va posar com exemple Luxemburg que acull les de Paypal o d'Skype. Altre segment que el país podria aprofitar amb l'obertura econòmica, és el dels emprenedors o startups , d'aquí «la importància de dissenyar un paquet global que inclogui la legislació, l'atracció i els casos d'èxit per presentar-lo a tots els pols d'emprenedors». I va recordar que el país que ofereix més incentius ara per ara és Singapur: «és espectacular les facilitats que donen, no només retallen els costos en un 50% a les empreses que s'hi instal·len, sinó que a més a més, els paguen el 30% de les despeses per a establir-s'hi».

Entorn molt competitiu / El ministre de Finances i Funció Pública, Jordi Cinca, que va assistir a la conferència i la posterior xerrada, va explicar que «part de l'estratègia de l'obertura econòmica apunta el camp de les Noves Tecnologies», però va reconèixer que «cada vegada és més difícil trobar un lloc perquè les places estan consolidades». Amb tot, Cinca no llença la tovallola i va precisar que «la nostra idea és anar cap a negocis digitals de nova creació i no pas intentar captar els que ja existeixen». També va reiterar la necessitat d'avançar en l'elaboració del nou marc fiscal i va descartar la idea de que Andorra es converteixi en la seu off-shore d'aquestes empreses. El ministre de Finances va insistir en que «hem d'aspirar a què una part de la producció es faci a Andorra, perquè en el cas contrari no crearem nous llocs de treball ni riquesa al país».

Una empresa modèlica / La plataforma Zinio Internacional és un quiosc de revistes amb més de 200.000 títols que es venen en 206 països. El model de negoci compta amb 150 professionals que donen servei a editors de 67 països diferents que publiquen en 33 llengües. Zinió els oferiex una aplicació adaptada a totes les plataformes digitals, ordinadors, tabletes electròniques o smartphones per arribar a més de divuit milions d'usuaris. A més, aquest quiosc digital també pot comercialitzar els títols en 19 monedes diferents. Tot i que l'empresa es va fundar el 2001, Joan Solà, assegura que el naixement va ser el 2010, amb l'aparició de l'Ipad, quan les vendes de Zinio es van multiplicar per 24. Des d'aleshores el creixement de Zinio és paral·lel a la penetració de les tabletes al mercat. És per això que Zinio adapta contínuament els continguts a aquests dispositius, oferint revistes amb imatges en molt alta resolució i en 3D, publicitats interactives i vídeos que complementen els reportatges de les publicacions que ven.

Joan Solà també va explicar que d'aquí a pocs anys el 50% de les revistes que s'editen ho faran en versió electrònica, ja que les plataformes digitals permeten arribar a tot arreu «fins i tot a les poblacions que fins ara no han tingut ni l'ocasió de descobrir-ne la versió impresa». Solà es referia sobretot als països emergents com ara l'Índia on una tableta costa 35 euros, i altres països asiàtics productors de suports. «El nostre partenariat amb Samsung, per exemple, ens obliga a comptar amb mercats com ara el tailandès o el vietnamita», va afegir Solà.

Si l'experiència de Zinio és d'èxit, ara començarà a tenir grans competidors com Google, Amazon o Apple que volen llançar els seus propis quioscos a la xarxa, però Solà encara veu moltes possibilitats en aquest negoci. Els nous suports i plataformes electròniques revolucionaran el món de l'edició perquè «tindrem tanta informació de l'usuari que podrem adaptar els continguts al lector i la publicitat a cada perfil».



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT