PUBLICITAT

La clausura de les oficines permetrà a Turisme estalviar 250.000 euros

  • Menys del 30% de les consultes a les seus estrangeres són presencials, mentre que creix la demanda ?online'
CLARA GARNICA
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Camp explica el nou model, acompanyat de Budzaku, ahir davant representants del sector Foto: ANA / N.M.

Andorra Turisme treballa en un nou pla de comunicació i captació de visitants, i el primer pas passa per canviar l'actual model de les oficines de turisme que hi ha a l'estranger, concretament a Madrid, Barcelona, París i Brussel·les. Tal i com ja va avançar EL PERIÒDIC, les oficines com a tals seran clausurades els propers mesos. Segons va explicar ahir el ministre de Turisme, Francesc Camp, Barcelona i París, que són les que requerien d'un local de lloguer, seran tancades definitivament, mentre que les de Madrid i Brussel·les, que estan integrades a les respectives ambaixades, passaran a ser «delegacions comercials». L'operació suposarà un estalvi de 500.000 euros, tot i que tenint en compte que s'han de fer noves contractacions i crear nous departaments, en total quedarà en els 250.000 euros d'estalvi, va explicar el ministre.

Aquest canvi , explicat ahir als agents turístics del país al Centre de Congressos d'Andorra la Vella, planteja un nou model de gestió i promoció, que requereix de noves figures humanes. Fins ara hi havia 11 persones treballant a les oficines, dos de les quals –de París–, seran acomiadades. Les restants seran redistribuïdes a Andorra o a l'ambaixada de Madrid, a més d'una jubilació del director de l'oficina de Brussel·les.

Camp, però, no va descartar que algunes d'elles puguin entrar dins la selecció de candidats per a representar Andorra a l'estranger, en substitució de les oficines de turisme. És la figura dels delegats comercials, que treballaran, o bé des de despatx propi, o bé se'ls cedirà un espai a les ambaixades. Seran quatre persones, tot i que una ja està adjudicada: la que s'encarregarà de donar a conèixer Andorra a l'Europa Central –Bèlgica, Països Baixos i Alemanya, principalment. Durant l'últim trimestre de l'any se seleccionaran a tres persones més: una per a la zona d'Espanya i de Portugal, un per a la de França i un per a una nova zona d'influència que s'ha concretat a l'Europa de l'Est. És a dir, Rússia, Polònia i la República Txeca, principalment.

Les noves contractacions representaran nous salaris, però en principi ha de ser més econòmic que el que es pagava als treballadors de les oficines de turisme. El pressupost total per a les oficines, comptant també lloguers, era d'1,1 milions d'euros.

Un ‘CONTACT CENTER' a Andorra / El que també es crearà durant el darrer trimestre de l'any és el que el gerent d'Andorra Turisme, Betim Budzaku, va definir com a contact center. És a dir, qualsevol consulta que tinguin visitants, touroperadors o d'altres agents del sector serà tramitada directament a Andorra, via central telefònica i central online. Es necessitaran entre dues i tres persones per a realitzar aquesta tasca.

Amb aquests canvis, el que queda eliminat és l'atenció presencial, del visitant al treballador d'Andorra. Però s'accentua, en contrapartida, la direcció contrària. Els agents comercials s'encarregaran «d'anar a buscar l'oferta, de comercialitzar-la, establint molt de contacte directe amb el client», va explicar Budzaku. I tot es farà d'una manera unificada i definida des d'Andorra Turisme, perquè l'oferta que es comercialitzi sigui la mateixa a tot arreu, cosa que ara, amb les oficines de turisme no passava, va assegurar Budzaku.

Camp, per la seva banda, va justificar la supressió de l'oficina física per un canvi de tendència a l'hora de demanar informació sobre Andorra. Analitzant l'activitat a les oficines durant l'any 2011, s'aprecia un augment de les consultes via internet i a través del telèfon. Les presencials, en canvi, perden força. En xifres, de les 36.940 dades gestionades per les quatre oficines de l'estranger, menys del 30% van ser presencials. Aquest fet va accentuar-se a Brussel·les i a París, on les consultes presencials van representar el 19% i el 16% respectivament. Són xifres que suposen menys d'una consulta ciutadana o empresarial per hora, dins l'horari d'oficina.

En contrapartida, el ministre va posar com a exemple positiu les visites a les pàgines web. Les tres versions, la de França, la de Bèlgica i l'espanyola, van rebre vora 900.000 visites durant l'any passat. I la pàgina web de la campanya Just Married, Vineandorra.com, va rebre 791.000 visites en tres mesos. Això sí, només va aconseguir 300 reserves online.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT