PUBLICITAT

Turisme fa efectiu el tancament de les quatre oficines a l'estranger

  • Budzaku treballa en un canvi comunicatiu amb polítiques de preus agressius estil Disneyland o Portaventura
J. R. BAIGES / CLARA GARNICA
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
La inauguració de l'oficina de turisme de Barcelona, amb Juli Minoves, Albert Pintat i Joan Martí Alanis, el 2009. Foto: MARINA VILANOVA

Dijous passat, aprofitant la celebració del Congrés Mundial de Neu i de Muntanya a Andorra la Vella, el ministre de Turisme, Francesc Camp, va anunciar en petit comitè la ferma decisió de tancar definitivament les quatre representacions de turisme que Andorra té a l'estranger: a París, a Brussel·les, a Madrid i a Barcelona. La clausura s'anirà fent efectiva els propers mesos, i ja al 2013 cap de les quatre oficines estarà operativa per a assistir als visitants potencials del país.

El motiu principal que sempre ha al·legat el ministre per decretar aquest tancament és l'econòmic. A finals de l'any passat EL PERIÒDIC ja va anunciar la voluntat de donar per rescindit el contracte que es mantenia amb el cèntric edifici parisenc, a l'avenue de l'Opéra, número 6. I ara s'hi han sumat les altres tres. Segons va comunicar Camp dijous passat, la intenció és que la tasca que fins ara feien aquestes instal·lacions passin a realitzar-la les ambaixades.

Però a partir d'aquí es generen dues controvèrsies. Per una banda, el fet que la tasca de les ambaixades no és compatible amb la de captar visitants i informar sobre el destí del Principat, motiu pel qual tot apunta que el que farà el Govern és contractar empreses privades perquè facin la feina de promoció. L'altra problemàtica és que a Barcelona, per no ser capital, no hi ha ambaixada, sinó consolat. No s'ha d'oblidar que un dels principals pols de turisme andorrà prové de terres catalanes.

una andorra de disneyland / És Francesc Camp qui ha pres la decisió de rescindir els contractes i iniciar una nova etapa de promoció del país, però segons fonts properes darrere tot aquest pla s'hi troba la figura del gerent d'Andorra Turisme, Betim Budzaku. Com ja va avançar en la seva ponència al Congrés de neu i de muntanya, s'està treballant en un nou pla estratègic de comunicació, en el qual les noves tecnologies prenen un paper rellevant, i que cerca optimitzar recursos destinats a altres canals.

A més a més, el nou pla preveu canviar l'estil de promoció i realitzar un màrqueting molt més agressiu als països de potencial interès. Això passaria per mantenir la línia iniciada amb la campanya d'hivern Just Married –que encara està pendent de valoració– amb captació de l'atenció a partir del preu, sovint rebentat i a tarifes per sota del mercat. De fet, Budzaku vol portar la promoció turística del país en el mateix terreny de grans complexos com són els parcs d'atraccions de Disneyland, a París, i de Portaventura, a Vila-Seca Salou. Les dues instal·lacions atrauen els clients principalment oferint unes ofertes molt atractives que inclouen entrada i hotel.

Tota aquesta tasca de promoció, en principi, no la realitzarà cap dels actuals treballadors de les oficines de turisme, ja que no complirien el perfil en el que pensa Andorra Turisme.

la por dels hotelers / La política agressiva de preus, en el que també s'hi inclou l'estada, afecta directament als hotelers. El portaveu de la Unió Hotelera (UHA), Joan Antoni Azurmendi, va reconèixer estar al cas de la nova direcció que vol desenvolupar Andorra Turisme. El canvi, «de cop i volta, ens sobta», tot i que va preferir mostrar prudència a l'hora de fer-ne valoracions fins no conèixer-ne el detall. «Ens afecta que tanquin les oficines i volem saber què hi ha darrere, si aquesta feina es farà aquí o com es farà», va manifestar l'hoteler.

Azurmendi va assegurar que per al sector, tot el que sigui millorar la comunicació «és oportú», però és en el tema de la política de preus on hi hauria més reticències. «Al tema de rebentar preus ja hi estem ficats ara mateix, tenim una sobreoferta i una minidemanda, no cal que vingui ningú a realitzar-ho».

Tal i com va assegurar Budzaku durant el Congrés, tot dependrà, en part, de com hagi funcionat la campanya d'hivern Just Married. Encara no hi ha números sobre la taula, malgrat que Andorra Turisme se sent satisfeta amb la notorietat aconseguida.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT