PUBLICITAT

Alcobé pressionarà a Fomento per reactivar la inversió a la N-145

  • Els socialistes espanyols faran una esmena perquè es millori una carretera que resulta «imprescindible»
L. G.
ANDORRA LA VELLA

Periodic
La N-145, en una imatge de les obres aturades. Foto: ORIOL LLAURADÓ

Les retallades en la inversió que pateix la carretera que comunica la Seu d'Urgell amb el Principat han airejat les crítiques dels afectats. Fins al punt que el propi Govern prengui cartes en l'assumpte en relació amb la via espanyola. I és que el Ministre d'Economia i Ordenament, Jordi Alcobé, ha demanat a l'Executiu espanyol reunir-se amb la titular de Fomento, Ana Pastor, per tractar la qüestió, segons van declarar ahir fonts properes a Govern.

Els pressupostos de l'Estat espanyol van minvar la inversió a la N-145 fins als 3,3 milions d'euros. Una quantitat molt llunyana dels 12 milions que anys enrera es va plantejar. Raó per la que ara el Govern vol respostes per par de les autoritats espanyoles. No és l'únic, ja que l'alcalde de la Seu d'Urgell, Albert Batalla, va considerar amb anterioritat «insignificant» aquesta xifra, per unes obres amb constants retards.

Resposta de l'oposició. / No només arriben queixes des del cantó afectat per on passa la carretera. També l'oposició a l'Executiu que presideix Mariano Rajoy considera que la via que connecta ambdós països mereix un altre tractament.

La diputada socialista –i exvicepresidenta del Congrés espanyol– Teresa Cunillera va dir ahir que, amb «l'aposta equivocada del Govern espanyol per matar l'economia amb el dèficit zero» ha ferit una via «absolutament necessària». Segons ella, «s'ha de tenir en compte el trànsit comercial» de la N-145, que uneix dos països i pel que es fa «imprescindible».

És per això que Cunillera va confirmar que el PSOE farà una esmena en els pressupostos i que parlarà d'aquesta via.

Si bé la diputada socialista no va obviar que «és molt difícil injectar diners i mantenir el dèficit», va refermar que tampoc es pot acabar amb la inversió. I en concret amb la N-145, va recordar que aquesta infraestructura ja ha patit nombrosos retards. Especialment, va recordar que no és un projecte nou.

Tal i com va refermar Cunillera, la carretera amb la Seu no és un projecte nou, dels que poden caure de l'agenda per la necessària retallada en inversió. Al contrari, «ja està començat» i pertany a un altre moment.

No en va, la construcció es va pressupostar quan el fantasma de la crisi a Espanya encara es considerava una possibilitat eludible. El termini d'execució de la infraestructura quan es va arrencar era pel maig del 2009. Després, es va ampliar el termini des d'aquesta data, fins a maig del 2011. En aquell moment va esclatar la recessió i al final, durant tot el termini, només es va executar el 40% del total de l'obra. El que va ser una inversió de 26 milions d'euros.

Ara, aquest any s'ha fixat en 3,3 milions el pressupost definitiu, que no convenç ni al Principat ni a l'oposició a Espanya. Cunillera espera que ara, a més de la pressió que farà el PSOE per canviar aquests pressupostos, el Govern andorrà també es refermi amb l'equip de Rajoy per aconseguir més a la N-145. «Estaria molt bé que des de l'altre costat es pressioni també», tal i com sembla ser, si Alcobé aconsegueix transmetre aquesta pressió a Ana Pastor.

D'altra banda, Batalla ja es va queixar de que mantenir una carretera com aquesta en obres comporta perillositat pels conductors i manca de competitivitat pel territori. L'alcalde de la Seu va lamentar la retallada pel que fa a inversió i la poca sensibilitat amb el territori. I és que l'Ajuntament porta dos mesos intentant conèixer el calendari d'execució de l'obra i de moment ningú els ha contestat.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT