PUBLICITAT

Internet és la gran eina per fidelitzar, però no és la panacea

  • Camp reconeix que Andorra està endarrerida en l'ús de les TIC i anuncia una renovada web cara la tardor
CLARA GARNICA
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Rifai escolta el discurs inaugural del Congrés, a càrrec del cap de Govern, Toni Martí, ahir Foto: ÀLEX LARA

Les noves tecnologies, en concret la utilització d'internet i dins d'aquest les xarxes socials, han esdevingut els darrers anys una eina indispensable a l'hora de comunicar l'oferta turística de qualsevol país, regió o activitat. És per aquest motiu que s'ha escollit aquesta temàtica en la celebració del 7è Congrés Mundial de Turisme de Neu i de Muntanya, organitzat per la Massana i que ahir va donar el tret de sortida al Centre de Congressos d'Andorra la Vella. Malgrat la seva importància, la qual que es veu reflectida en el gran nombre d'assistents d'aquest setè congrés –rècord absolut, amb més de 430 persones inscrites– els ponents d'ahir van voler desaccelerar l'eufòria, assegurant que tot i la rellevància del canal, no serà la eina que farà portar més turistes.

El consultor i expert en turisme de neu, Laurent Vanat, va assegurar que la potenciació de la web «no farà venir nous clients», però va destacar-ne la seva força per fidelitzar els que ja es tenen, tenint en compte que es tracta d'una gran «eina de màrqueting pels turistes assidus». Per a exemplificar-ho, va assegurar que de mitjana, només entre el 2 i 4% dels esquiadors de les principals destinacions de neu al món són amics de la pàgina del Facebook d'aquestes pistes d'esquí. És a dir, almenys un 96% opten per aquesta opció d'instal·lacions sense sentir-se influenciats per la xarxa social. Vanat va mencionar d'altres factors que sí influeixen als esquiadors, com la neu, el sol, l'economia i els factors subjectius: petits detalls que marquen una única temporada.

Això sí, hi ha certes excepcions en el tema de les xarxes socials, i entre elles hi figura Andorra. Les estacions del país estan molt per sobre de la mitjana global, ja que el 12% dels seus clients segueixen a Grandvalira o a Vallnord pel Facebook.

El secretari general de l'Organització Mundial del Turisme –OMT, organitzadora del Congrés–, Taleb Rifai, va posicionar-se a favor de la postura de Vanat. Segons Rifai, «internet ha alterat la manera de portar els negocis, però no és el factor principal per créixer».

620 milions de nous llocs de treball / Amb internet o sense, el turisme no para –i no pararà– de créixer. Rifai ho va clarificar amb un reguitzell de xifres. Unes xifres que sembla que no entenen de crisi. Segons Rifai, 980 milions de turistes van viatjar per tot el món durant el 2011 –una xifra que no inclou el turisme nacional–, el 4,4% més que l'any anterior. Però l'expansió no s'atura. Pel 2012 es preveu arribar als 1.000 milions de turistes, i el creixement serà tan exponencial al llarg dels propers anys que s'estima arribar als 1.800 milions l'any 2030. En d'altres paraules, «cinc milions de persones creuant fronteres cada dia».

I evidentment, a més turistes, més demanda de llocs de treball. Els propers 20 anys es necessitarà 600 milions nous llocs arreu del món. Una xifra que representarà 1 de cada 12 llocs de treball de la totalitat del mercat laboral. La tipologia de feina serà d’alta qualitat i també «molt atractiva per als joves», va destacar Rifai.


A més de créixer, el secretari de l’OMT va voler destacar el «canvi de perfil dels turistes», que han de fer modificar també la manera de treballar de les empreses. «La indústria ha de canviar per adaptar-se, perquè ara el turista té més cultura, vol conèixer millor els aspectes locals del lloc que visita». A més de viure més temps, motiu pel qual es crea un nou segment, el de la gent gran, amb uns gustos particulars.

andorra, a la cua en ús de les tic / Internet no és la panacea, però és una de les claus, i el Govern andorrà ja s’ha posat mans a l’obra per millorar els seus propis canals. Segons va reconèixer el ministre de Turisme, Francesc Camp, «no hem seguit l’evolució mundial del canal online i ara hem de recuperar el terreny perdut». Per aquest motiu, s’està acabant de definir l’empresa internacional que s’encarregarà d’una nova pàgina web –Andorra.ad– que estarà «enllestida aquesta tardor», aprofitant la propera temporada d’hivern. Però no només es tracta de la web, sinó «de crear una estratègia que generi tràfic cap aquesta pàgina», va informar Camp. Encara s’ha de definir si s’hi podran fer reserves online.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT