PUBLICITAT

Motoristes i ciclistes lamenten que «no es compta» amb ells

  • El Govern destina 90.000 euros per una millora de la seguretat a les carreteres enfocada a les dues rodes
LUIS GARRIDO
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Una via amb protecció suficient per als cotxes, però que pot ser letal per als motoristes. Foto: El periòdic

Encara que sigui mínimament, sembla que les súpliques i demandes dels usuaris de vehicles de dues rodes hagin tingut efecte. Acostumats a ser molt crítics amb unes carreteres posades en entredit quan es parla de seguretat, per un cop sembla ser que el Govern els ha escoltat i podria millorar les vies per afavorir motoristes i, en un grau menor, ciclistes. L'Executiu planteja una inversió d'uns 90.000 euros per millorar les infraestructures viàries en matèria de mesures per als amants de les dues rodes. Tot i així, els propis ciclistes i motociclistes, encara aplaudir una iniciativa d'aquest caire, lamenten que aquestes decisions s'hagin de prendre a posteriori i no al moment de construir noves carreteres. I sense comptar amb ells.

En xifres concretes, l'administració va informar ahir de la licitació de dos concursos que permetran millorar les barreres de seguretat i protecció de motocicletes a la xarxa de carreteres generals i secundàries del Principat. Primer, posa en marxa un concurs per al subministrament d'aquestes barreres per un import de 44.438 euros, i d'altra banda un segon per a la nova implantació i la reparació de les mateixes, en aquest cas amb una estimació base de 45.473 euros.

Tots dos seran de caire nacional, amb procediment obert i modalitat de contractació ordinària. Tal i com van explicar, les ofertes es podran presentar, en tots dos casos, fins el pròxim 16 de maig.

Doble inversió. / Els representants dels usuaris de vehicles de dues rodes agraeixen mesures com aquesta, òbviament, però també lamenten que no se'ls tingui en compte a l'hora de fer noves infraestructures, i que després es tinguin que reformular quan apareixen els problemes. «No ens tenen en compte», reclama Núria Bernat, impulsora de l'associació Andorra Stop Accidents, que explica que això porta que, en algunes ocasions, «als sis mesos de fer una obra es necessari fer modificacions», el que es tradueix en una «doble inversió», com afirma va passar a Comella.

Més crític és el president de la Federació Andorrana de Ciclisme, Carles Barquín, qui reclama que «els ciclistes no tenen marge a les carreteres» i que per això molts usuaris es desanimen i opten per altres vies de transport. A més, explica que se'ls ignora al moment de construir una carretera, encara que abans de posar la primera pedra sempre es parla d'un carril per ells. «Si la gent no va en bicicleta és perquè sense adequàssim a la via no es pot fer res».

Situacions per millorar, apunten, n'hi han moltes. Des de Govern manifesten que encara s'ha de decidir on es faran aquestes millores de la seguretat, però que es buscaran punts foscos d'incidència reiterada i llocs on s'hagi deteriorat la prevenció. Des d'Stop Accidents, Bernat explica que la rotonda del kilòmetre zero, la carretera de la Massana o la zona de la Margineda són àrees que necessiten de canvis. Tot i que també considera fonamental incidir en la conducta dels joves de 16 a 20 anys, amb menys experiència, i conscienciar als conductors de cotxes perquè siguin respectuosos amb les motos i les bicicletes, on un accident «és molt més vulnerable» per qui viatja en dues rodes.

El cas de les bicicletes és més delicat. «Una moto pot fer servir la potència en un tram o rotonda perillosa, però nosaltres no», explica Barquín. Ja al 1999, el Consell General va aprovar una proposta per instal·lar carrils bici a les vies andorranes. Però quan el pla sectorial es va aprovar el 2003, es va poder veure que les dues rodes es deixaven de banda. Bàsicament, semblava que es feia per una qüestió d'amplada.

Per construir carrils de bicicletes es demana una amplada mínima total de 15 metres. I s'havia de respectar, al menys, un metre pel ciclista, que és el seu espai de moviment. El problema és que, quan s'han construït noves vies on era possible un carril bici, se'l van oblidar. Com el desdoblament de la carretera general entre Santa Coloma i la Margineda. En un primer moment, es va parlar de tenir un àrea pels vehicles de dues rodes, però definitivament tot va quedar en una bona proposta que no es va materialitzar.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT