PUBLICITAT

L'ocupació hotelera cau el 10% respecte a la de l'any passat

  • El sector ven fins a un 65% de places tot i que alguns establiments arriben al 85%
GLÒRIA GURDÓ
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
El passadís d'un dels centres comercials més concorreguts d'Andorra la Vella. Foto: TONY LARA

Les previsions d'ocupació hotelera per Setmana Santa se situaven ahir a la tarda entre el 60% i el 65%, segons va afirmar el portaveu de la Unió Hotelera, Antoni Arzumendi, matisant que eren xifres d'ocupació general perquè «alguns hotels de quatre i tres estrelles ja tenen ple al 80% i al 85%». Les reserves van anar augmentant mentre anava avançant el dia i si les primeres estimacions del sector només apuntaven una ocupació del 60%, el degoteig constant va millorar les expectatives dels hotelers. «Veiem difícil un empitjorament de la situació. A més, sembla que el temps juga al nostre favor i tot i que serà difícil no descartem poder arribar al 68% d'ocupació», va afegir Arzumendi.

Amb tot, omplir poc o molt els establiments hotelers també va demanar algun sacrifici com ara que certs establiments revisessin els preus a la baixa per animar els indecisos d'última hora a triar Andorra com a destinació per a les vacances de Pasqua. «Com que la gent espera l'últim moment per reservar, ja sigui per veure com evoluciona el temps ja sigui per obtenir millor preu, fa uns dies que alguns hotels han començat a rebaixar les tarifes en una forquilla que va del 10% al 20% menys del que es cobra normalment». I això que la Setmana Santa no és temporada alta, sinó «temporada mitja o mitja-alta en funció dels anys, perquè marca el final de la temporada d'esquí».

Més ocupació al centre ciutat / En quant a l'ocupació per territori, les parròquies altes «no són les que més demanda registren ara mateix, tot i que la tendència encara pot canviar». En canvi, a Andorra la Vella i Escaldes-Engordany la demanda per aquestes dates és més compacta, cosa que s'explica «pel turisme que ens visita que és més familiar».

L'oferta del nucli urbà motiva la demanda més accentuada d'aquests dies i inversa la tendència de l'hivern en què l'ocupació és molt més sostinguda a les parròquies altes, sobretot als nuclis considerats peu de pistes. «El turisme que ens visita en plena temporada de neu es pot considerar més esquiador mentre que l'oferta comercial d'Andorra la Vella i Escaldes-Engordany respon molt bé a les expectatives del turisme més familiar, a nivell comercial, per l'oferta d'oci dirigida als nens i a la gent gran. Així, mentre uns es queden a passejar els altres pugen a pistes per esquiar», argumenta Arzumendi que no es cansa de repetir que Andorra ho té tot.

D'aquest turisme que l'hoteler qualifica de més tradicional en destaca «el costum de fer el ple de gasolina abans de tornar-se'n cap a casa i de fer quatre o cinc compres a les que fa anys que està acostumat. Aquesta característica del client habitual que viatja en família, fa que «es tracti d'un turisme que no només beneficia els hotelers o les pistes d'esquí, sinó que també beneficia els comerciants.» Pocs països en opinió de l'hoteler tenen una oferta tan rodona com la del Principat «si al nucli urbà hi ha més per triar i remenar, el cert és que el país acull una diversitat molt gran de clients, des del turisme familiar fins al de compres, passant pel turisme esportiu o de gent gran». De fet, Arzumendi recalca que «conec pocs països com el nostre que tinguin tot l'any una ocupació tan alta i un turisme tan diversificat».

10% menys que l'any passat / Tot i les últimes nevades que han deixat les pistes amb gruixos de neu espectaculars i les ofertes que fan els establiments hotelers per captar clients, l'ocupació d'aquest any torna a disminuir un 10% en relació a la de l'any passat. Antoni Arzumendi explica la davallada per dos motius «les butxaques de la gent estan més buides i les vacances de Pasqua també s'han reduït molt, a un cap de setmana llarg». I és que les retallades que apliquen els països veïns, sobretot a Espanya, d'on provenen la majoria de turistes que ens visiten per aquestes dates, també han afectat les vacances i el calendari festiu, en benefici de l'estalvi. Arzumendi argumenta la seva valoració en el fet que l'any passat la temporada d'esquí va ser molt més llarga i que no obstant això «es va omplir molt bé durant aquests dos o tres dies».

Si l'any passat l'ocupació va arribar a fregar el 75% i el 2010 el 100%, sobretot a peu de pistes. Aquell com aquest la climatologia no va acompanyar tant les zones de platja. Per nacionalitats els primers clients de Setmana Santa són espanyols, sobretot catalans seguits per madrilenys i valencians, però també francesos que aquest any han estat més presents durant tota la temporada d'hivern.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT