PUBLICITAT

El motor econòmic tus ofegat pel poc poder adquisitiu del visitant

  • El nombre de negocis retrocedeix i l'exercici 2011 es tanca amb el saldo de 55 botigues menys
GLÒRIA GURDÓ
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Els comerços fan el possible per vendre els estocs encara que hagin de reduir els marges. Foto: EL PERIÒDIC

Segons recollia ahir el Departament d'Estadística del Govern d'Andorra, el 2011 es va tancar amb 7.280 establiments inscrits al Registre de Comerç i Indústria, cosa que representa 60 establiments menys que el 2010. Per sectors d'activitat, el comerç és el més tocat i perd 55 establiments.

El que va ser el primer motor econòmic d'Andorra pena a arrencar malgrat l'elevat nombre d'altes (195) que no supera el de baixes (250) i arrossega un saldo negatiu des del 2007 en què només va registrar la creació neta d'un negoci. A partir del 2008, la sagnia debilita encara més el malalt amb la pèrdua neta de 66 establiments més, i malgrat la feble recuperació del 2009, en què la inauguració d'Illa Carlemany anivella el comptador amb un saldo positiu (tres comerços més que el 2008), el 2010 la realitat es torna a fer sentir cruelment amb un saldo de 50 botigues menys.

En quatre anys el sector ha perdut 179 negocis, principalment a les parròquies d'Andorra la Vella i Escaldes-Engordany que concentren el gruix de l'activitat comercial. La pèrdua de locals comercials és una constant, malgrat les altes de nous negocis. El 2007 es va perdre 270 botigues a les quals cal afegir les baixes de 256 locals més el 2008, 270 el 2009, 256 el 2010 i 250 l'any passat. Tot això deduït de les altes registrades en aquest mateix període (1073) aboca el resultat negatiu de 179 botigues menys.

Model esgotat / Els comerciants atribueixen la contracció del sector a la greu crisi que travessen els països veïns, dels quals Andorra depèn turistícament però també a un cert esgotament del model actual que manté una forta concentració en cert tipus de comerç: perfumeries, farmàcies, botigues de roba i en canvi, no té la mateixa oferta en oci nocturn o lleure ni en zones de comerç especialitzat.

Xavier Altimir, president de la Confederació Empresarial Andorrana (CEA) va afegir que «s'han tancat moltes botigues però també se n'han obert d'altres, cal buscar conceptes nous i diversificar l'oferta en quant a marques, tot seguint en el bon camí encetat de qualitat i atenció al client».

Per a Altimir guanyar mercats turístics més allunyats i l'obertura econòmica són factors que poden oferir un futur al comerç. «La CEA està molt interessada en les relacions amb l'empresariat estranger, perquè els empresaris andorrans també tenim la necessitat de sortir a fora i hem de crear sinergies per aconseguir-ho».



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT