PUBLICITAT

Ordino, fàbrica de somnis

  • L'estudi dirigit per Jordi Albà lliga quatre projectes que crearan tres centenars de llocs de treball en sis anys
A. L.
ORDINO

Periodic
David J. Steinberg, productor de Gnomeo i Julieta i soci d'Ordino Studios, va posar ahir davant de la cèlebre porta d'Stargate, el videojoc del qual es desenvolupa als estudis ordinencs Foto: TONY LARA

La fàbrica de somnis en versió andorrana ja rutlla. Li ha costat arrencar, les coses com són –fa quatre anys que se'n va començar a parlar, quan Ordino Studios va quedar finalista del premi Innovadors–, però aquesta visionària singladura empresarial capitanejada per Jordi Albà ha entrat en fase d'ignició. Els quatre projectes presentats ahir en una posada en escena digna de Hollywood –Albà va comparèixer escortat per dos pesos pesants de la indústria cinematogràfica: el productor David J. Steinberg, responsable de Gnomeo i Julieta, i Darren Thomas, gestor de continguts– auguren un futur immediat que a alguns els semblarà de ciència ficció, amb la creació en un termini de sis anys de fins a tres centenars de llocs de treball en un sector –els efectes especials i els videojocs– altament especialitzat, inèdit fins ara en aquest racó de món i d'un elevadíssim valor afegit.

El primer d'aquests projectes ja és en marxa: el desenvolupament dels tres primers episodis del videojoc de la franquícia Stargate. Hi treballa des de setmanes enrere un equip d'una desena de persones –entre programadors, animadors, especialistes en 3D, màrketing i producció– que es preveu doblar els pròxims mesos. Stargate serà no només la porta del cel, sinó també i sobretot la targeta de presentació d'Ordino Studios sdavant del mercat internacional. De fet, el sol fet que la Metro Goldwin Mayer –propietària de la franquícia– hi hagi confiat el desenvolupament del videojoc situa els estudis ordinencs al rovell de l'ou de la indústria audiovisual.

L'aplicació d'Stargate per a iPad i iPhone –ahir se'n va presentar un primer tast, el tenen aquí dalt– ha d'estar enllestida el novembre. Serà la prova del cotó per a l'artefacte que Albà ha posat en marxa. Però no l'única, perquè el millor de tot plegat és que a la tardor és previst que es posi en marxa el segon dels projectes d'Ordino Studios: la creació dels efectes especials de la versió cinematogràfica de Dragons in our midst, sèrie de fantasia juvenil amb bestioletes a dintre creada pel novel·lista nord-americà Bryan Davis i que saltarà a la pantalla gran amb un pressupost –atenció– d'entre 16 i 19 milions d'euros .

Encara més: el gerent dels estudis fins i tot va insinuar en un rampell d'entusiasme la possibilitat que part de la pel·lícula es rodés en localitzacions del país. Ja es veurà. La cirereta del pastís la posen dos projectes d'animació que Steinberg ha posat sobre la taula. L'únic detall que se'n va avançar ahir va ser que el desenvolupament començarà aquest mateix 2012, i que cadascun requerirà entre dos i tres anys de feina.

Simbiosi de cine / Davant d'un sac de projectes tan enlluernador, de seguida salten les preguntes: ¿com han anat a parar a Ordino, aquests encàrrecs? ¿Qui els executarà? ¿I com es finançaran? De la primera se n'encarrega Thomas, i l'home dels continguts, qui busca les històries que potencialment poden saltar a la pantalla –qualsevol pantalla: la de cine, però també de l'iPad, de l'iPhone– i n'adquireix els drets. Ell i també Steinberg, dos decennis de trajectòria a Disney –poca broma– i l'últim lustre com a vicepresident executiu d'Starz Animation, la productora de Gnomeo i Julieta. Tots dos aporten, diu Albà, el know how, els contactes amb la indústria i amb Hollywood, i han firmat amb Ordino Studios un acord segons el qual «tots els projectes que ells generin els desenvoluparem a l'estudi».

No es tracta, insisteix Albà, de llançar-se a la producció de videojocs ni de pel·lícules: igual que hi ha empreses que creen efectes especials o desenvolupen una pel·lícula d'animació a París, Londres, Barcelona, Toronto o Los Angeles, diu, «des d'ara també n'hi ha una a Andorra, nosaltres, a qui les grans productores poden encarregar aquest tipus de feina». Albà s'ha concentrat els últims mesos a reunir el talent, la matèria grisa, que ha importat de fora amb la idea d'acabar de formar els equips amb professionals locals, obrint així noves oportunitats de formació i de promoció; Thomas i Steinberg hi aporten l'experiència i els contactes, «justament el que ens faltava a nosaltres. Estem satisfets perquè ara treballem amb la indústria de debò, amb els continguts de debò, que són internacionals però que es gestionen des de Hollywood».

¿I qui ho paga, tot això? D'una banda, els grans estudis que tiren endavant el projecte i que el que fan és contractar empreses com la d'Albà per executar-ne una part: els efectes especials de Dragons in our midst, i els tres primers episodis d'Stargate. De l'altra, si Ordino Studios s'ha pogut llançar a l'aventura és gràcies als 500.000 euros en crèdits tous que li ha concedit el Govern, i que li han permès per exemple adquirir l'equipament informàtic necessari.

¿I els socis nord-americans d'aquesta aventura, què hi treuen? Steinberg va ser ahir claríssim: «El lideratge d'Albà, que ha sigut capaç de portar a Ordino gent de moltíssim talent, i la localització geogràfica, perfecte per atreure professionals d'Espanya, França i de tot Europa. A banda, és clar, de les condicions supercompetitives que ens hi hem trobat». Thomas hi va afegir l'entusiasme per participar en un projecte que parteix de zero, i es va esplaiar en els rèdits que aquesta nova aventura empresarial tindrà per al país: «Penseu es crearan centenars de llocs de treball, que vindran professionals de tot el món amb un perfil molt llaminer: gent jove, per sota dels 40 anys, que porta un elevat tren de vida i gasta al lloc de residència fins al 70% dels ingressos. I quan parlem de projectes de 20 milions d'euros, això són molts diners». Ara només falta que aquests prometedors somnis es converteixin en sòlida realitat.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT