PUBLICITAT

La mitjana anual d'ocupació hotelera del país se situa al 32%

  • Camp apunta la necessitat d'ampliar l'oferta d'oci i vincular-la a l'allotjament per invertir la tendència
E. O. G.
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Camp, en la intervenció inaugural de l'Esmorzar del sector turístic. Foto: ANA / MARIA CREIXELL

Les xifres d'estadístiques turístiques van caient any rere any. Fins al punt que l'ocupació hotelera mitjana anual s'ha situat al voltant del 32%, segons van coincidir a destacar tant el ministre, Francesc Camp, com el soci de consultoria de turisme de Deloitte, Jordi Schoenenberger. Aquest darrer va qualificar aquesta dada de «drama», que cal canviar. Camp va aprofitar l'esmorzar del sector turístic, organitzat per Deloitte amb la col·laboració de MóraBanc, per anunciar algunes de les accions que es volen dur a terme per invertir la tendència, com són l'aposta per acollir grans esdeveniments de ressò internacional, la recerca d'inversió privada en oferta turística «permanent» i la major promoció de la destinació a través d'internet.

Des del 2004 s'han perdut més de tres milions de visitants –dels gairebé 12 milions d'aquell any s'ha passat als prop de 8,5 de l'any passat–, i d'aquests, «només un 23% pernocta al país», o sigui, per sota dels dos milions es queda a dormir. Això fa que la infraestructura hotelera estigui infrautilitzada, doncs es té una àmplia oferta de llits, i la mitjana d'ocupació anual sigui del 32%. Aquestes són les dades «que més m'obsessionen», va reconèixer el ministre de Turisme.

Però no per aquestes dades s'ha de ser pessimista. A nivell global es preveu que el sector turístic creixi de manera continuada durant els propers 30 anys un 3% anual, el que són 43 milions de persones, segons va exposar Camp. I concretament a Europa, que el ministre considera que és «el territori natural» al què ha d'anar a buscar turistes Andorra, el creixement serà del 2,2% anual. És a dir, que «hi ha un pastís» i Andorra també se n'ha d'aprofitar.

BUSCAR EL TROS PASTÍS QUE PERTOCA / Però el tros de pastís no vindrà sol. Cal treballar per aconseguir-lo. Camp va recordar que invertir la tendència negativa no serà d'un dia per l'altre i va exposar els tres eixos en els que cal actuar per aconseguir-ho: diversificar els mercats, augmentar les pernoctacions i desestacionalitzar.

En el primer eix, Camp va apuntar que «el territori natural» on anar a buscar turistes ha de ser Europa, i aquí, a Rússia i Portugal és on es pot créixer, segons el ministre, que també va anomenar Polònia i Israel. Però sense oblidar els mercats més tradicionals ni els més allunyats. Del Brasil s'esperen uns 500 visitants a Grandvalira, segons va anunciar Camp, que va explicar que per «raons culturals i hàbits turístics», pot ser un mercat a explorar.

En aquest punt, Schoenenberger va contradir, en certa manera, Camp, afirmant que cal estudiar quin perfil interessa i no limitar per nacionalitat, que «és un concepte obsolet», i més en un mercat global. A més, va recomanar dirigir-se a un sector de mitjà i alt poder adquisitiu, doncs aquest acaba arrossegant perfils més baixos. Camp, però, va puntualitzar que per determinar el target d'interès, «la primera capa és per països», per una qüestió cultural, i dins del país veure els perfils d'interès.

En el segon eix, Camp va apuntar que cal «associar l'oferta d'oci amb l'allotjament», és a dir, crear paquets turístics i també facilitar que els turistes se'ls muntin ells mateixos. El tercer dels punts a atacar és la desestacionalització, «el gran repte d'Andorra». Pel ministre és imprescindible tenir més oferta d'oci a l'estiu si es vol créixer. En aquest punt, i a més llarg termini, Camp va comentar que cal buscar inversors privats que generin oferta «permanent», i va apuntar que l'obertura econòmica serà d'ajuda.

Però mentre això no arriba, el Govern treballa per potenciar esdeveniments esportius i culturals de ressò, que ha de servir per aturar la caiguda i mantenir el nivell de visitants, segons el ministre de Turisme. De fet, Camp va recordar que l'objectiu per aquest 2012 és no perdre excursionistes i aconseguir un creixement dels turistes del 6,3%. I per aconseguir-ho també s'ha apostat per la promoció de la destinació directa al potencial client, a través d'internet, i per tenir una presència més o menys permanent als mitjans de comunicació. Per aquest estiu, el ministre va anunciar una campanya dirigida a potenciar el turisme de muntanya «en totes les vessants», des del trekking a les activitats que ofereixen les estacions.

‘JUST MARRIED' / El titular de turisme va acceptar les crítiques rebudes per la campanya Just married, però va recordar que els 63 euros corresponen a persona i nit i l'oferta és de dues nits per a dues persones. Camp va animar així a tothom a «pensar globalment i no només en el seu negoci» i va manifestar que dins l'estratègia a mig i llarg termini es contempla potenciar els clients d'alt poder adquisitiu però «l'oferta actual no és suficient per aquest turista i cal millorar-la».



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT