PUBLICITAT

Un radar innovador abaratirà els costos de la construcció

  • Els constructors troben en el nou aparell un diferencial i valor afegit per exportar
P. G.
ANDORRA LA VELLA

No és moment de gastar però sí de buscar alternatives per estalviar. Un radar innovador podrà abaratir considerablement els costos de la construcció. Així ho va manifestar el director del Centre d'Estudis de la Neu i la Muntanya d'Andorra (Cenma), Ramon Copons.

Aquest aparell és fruit d'una recerca aplicada per a les empreses i vol que Andorra sigui una zona pilot. Amb aquest radar es fan fotografies del terreny i de la zona on es vol fer la construcció i es poden tenir dades d'orografia molt més ràpides que les dels estudis previs al projecte constructiu que són obligatoris i que també encareixen l'obra.

Ara per ara, com encara es tracta d'un projecte científic el cost d'aquest radar és de 200.000 euros aproximadament. Però el que es vol, segons va explicar Copons, és demostrar l'aplicabilitat a les empreses i més tard fer del radar un producte comercial, i més assequible. A més de l'aparell en si, també hi ha un software específic el qual facilita les dades d'aquestes fotografies.

Copons va avançar que en menys de tres anys aquest radar pot estar al mercat i ser comercialitzat.

Des del Cenma i amb col·laboració amb l'Institut de Geomàtica i altres entitats europees es treballa en aquest tipus de recerca aplicada a empreses. Copons va explicar que una vegada establert per a comercialitzar aquest radar pot exportar-se des d'Andorra, «però això sí ho haurem de fer amb la col·laboració del sector privat», va manifestar el director del Cenma. Amb aquest objectiu, aquesta setmana Copons va explicar a un grup d'empresaris de la construcció les prestacions d'aquest nou radar. Gràcies a un acte conjunt amb l'Associació de Contractistes d'Obra, (Acoda), que van escoltar molt atentament aquesta conferència.

Els contractistes d'obra troben en aquest nou aparell un avantatge de cara a l'obertura econòmica. Gràcies a la resolució de dades i els estudis orogràfics que aquest radar pot oferir en breu temps, els projectes constructius poden tenir un valor afegit, per la seguretat d'aquestes dades i perquè amb la reducció del temps, també es pot abaratir l'obra.

Segons el president de l'Acoda, Víctor Filloy, «el radar té una aplicació directa en l'edificació al país i en un moment com l'actual on ens hem d'estrènyer-se el cinturó pot suposar un valor afegit per poder posicionar-se de cara a les empreses de fora», va explicar Filloy. Els constructors veuen amb aquesta nova eina un diferencial per poder distanciar-se de cara als seus competidors en un escenari d'obertura econòmica. Ara però, queda a l'espera de la seva aplicació real.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT