PUBLICITAT

El nou Raonador del Ciutadà atén el 44% dels casos del 2011

  • La majoria de qüestions socials que tracta la institució estan relacionades amb les pensions i la CASS
EL PERIÒDIC
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
El raonador del ciutadà, Josep Rodríguez, durant l'entrevista amb l'ANA Foto: ANA/ N.M.

El Raonador del Ciutadà va atendre un total de 249 casos al llarg del 2011, és a dir,  el que suposa un increment del 19,4 % respecte al 2010, quan se’n van atendre un total de 216. A més, el nou raonador, Josep Rodríguez, que va ocupar el càrrec el 6 de setembre, va assumir el 44,2% dels expedients del 2011 en poc més de tres mesos.
En declaracions a l’ANA, Rodríguez va atribuir aquest fet principalment a la publicitat que es va fer des de la institució, a l’increment de les dificultats econòmiques i al canvi de raonador. La majoria de les demandes ateses durant l’any passat van ser per qüestions socials com per exemple les pensions de la gent gran.
El nou raonador del ciutadà va assegurar que, des de que va prendre possessió del seu càrrec el 6 de setembre passat, ha fet «un treball intensiu» ja que el nombre de demandes es va disparar respecte als primers mesos de l’any 2011. Mentre els primers nou mesos l’antic raonador, Pere Canturri, va atendre un total de 139 casos, en els darrers tres mesos de l’any, Josep Rodríguez en va atendre 110, que representen el 44,2% del total. Un dels principals motius pels que es va donar aquest augment  segons el mateix raonador, és la campanya de publicitat que es va dur a terme per donar a conèixer la institució, però també per l’empitjorament de la situació econòmica, que assegura que «hi ha moltes persones que tenen situacions molt preocupants».
En relació al 2010, el nombre d’expedients atesos el 2011 va ser un 19,4% superior als 216 casos tractats el 2010. La xifra, però, es  va mantenir per sota de les demandes del 2009, que van ser un total de 258.

Les demandes / Del total dels expedients tractats el 2011, gairebé el 30%, un total de 73 demandes, van ser referents a temes socials, la majoria d’elles, 40, per qüestions relacionades amb les pensions i la CASS. Els altres casos atesos van ser 69 per temes relacionats amb l’Administració Central, 37 relacionats amb la Justícia, 50 per accions privades, i la resta per altres qüestions.
Segons va indicar Rodríguez, el tema de les pensions va ser el més freqüent perquè «en època de crisi tothom intenta buscar d’on pot treure alguna ajuda». Així, d’una banda «demanen orientació per poder obtenir ajudes econòmiques», i de l’altra, «és molt freqüent que els usuaris es queixin perquè consideren que la prestació que reben és injusta». En aquest cas, «hi ha vegades que poden tenir raó i hi pot haver alguna irregularitat», però Rodríguez va apuntar que gairebé sempre les quantitats són les correctes i aleshores l’únic que es pot fer és «explicar-los bé perquè perceben la quantitat i si ho necessiten adreçar-los a Benestar». Tot i així, va apuntar que el que no pot ser és que per norma general sigui Benestar qui «ho hagi de resoldre tot», i que el que hauria de garantir-se són les pensions dignes que permetin cobrir les necessitats bàsiques. El raonador confia que això s’obtingui amb la reforma global de la seguretat social.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT