PUBLICITAT

El 71% creu que la crisi no ha tocat fons

  • Les principals preocupacions dels enquestats segueixen sent els problemes per trobar feina, les polítiques socials, prestacions i pensions, i l'economia
  • La preocupació sobre la protecció de dades a Andorra és inferior a la mitjana europea
19122011observatori
Eldirector del CRES, Joan Micó, aquest dilluns al matí en el decurs de la roda de prtemsa de presentació de l'Observatori Foto: ANA / MARTA TORT
Un 71% dels ciutadans d'Andorra pensa que la crisi no ha tocat fons, una xifra que augmenta més de 30 punts respecte al 2009, tal com indiquen les enquestes de l'Observatori del Centre de Recerca Sociològica (CRES) de l'Institut d'Estudis Andorrans. L'enquesta de l'Observatori del segon semestre del 2011 també reflecteix com el percentatge de la gent que afirma haver-se quedat sense feina augmenta, i que el percentatge de persones que diu que li afecta la crisi passa del 63 al 66%, una xifra que encara s'incrementaria més si es tinguessin en compte les persones que han marxat del país en els últims dos anys. D'altra banda, les principals preocupacions dels enquestats segueixen sent els problemes per trobar feina, les polítiques socials, prestacions i pensions, i l'economia.
Un 66% dels enquestats assegura que la crisi l'ha afectat en la seva economia personal, tres punts més que al 2009. El director del CRES, Joan Micó, ha explicat que tot i que el percentatge no ha augmentat molt, cal tenir en compte que des del 2009 la CASS ha perdut 3.000 assalariats i que molts d'ells han abandonat el país. Per tant, la part de la població que més ha patit la crisi ja no apareix a l'enquesta.

La majoria dels enquestats indiquen que la crisi els ha afectat el treball i els ha provocat una pèrdua de poder adquisitiu. Pel que fa al percentatge de la gent que assegura que la crisi els ha fet quedar a l'atur, aquest ha passat del 7,6% al 2009 al 10%. Tot i que els resultats de l'enquesta mostren que actualment la crisi està arribant a més gent, es manté el col·lectiu que no ha quedat afectat per la crisi, ja que un 45% dels que no els afecta creu que no els afectarà en els propers sis mesos, i dels que treballen, un 76% creu que no hi ha cap possibilitat o poques de perdre la feina de manera imminent.

D'altra banda, el percentatge de la gent que ha reduït despeses passa del 67 al 74%, i on més estalvien és en l'oci, els capricis, la roba i l'alimentació. A la pregunta de si pensa que la crisi encara no ha tocat fons, un 71% creu que encara no, enfront el 39% del 2009, un 15% pensa que està tocant fons en l'actualitat (37% al 2009), i un 6% pensa que el pitjor de la crisi ja ha passat, mentre que fa tres anys ho pensava el 17%.

D'altra banda, la població andorrana continua pensant que els problemes principals del país són els problemes per trobar feina, les polítiques socials, de prestacions i de pensions, i l'economia. Després d'aquestes tres qüestions, que es mantenen estables, augmenta considerablement el turisme com a aspecte a millorar, així com les condicions laborals, que també s'incrementen, i la meitat dels que esmenten aquesta preocupació asseguren que és per culpa de l'ampliació dels horaris laborals. En canvi, segueixen baixant les que havien estat preocupacions històriques, com són el trànsit i l'habitatge car.

L'enquesta, que es va dur a terme entre el 30 de setembre i el 4 d'octubre, s'ha fet a una mostra de 754 persones amb un marge d'error de 3,63%.
Un 75% de la població es mostra poc o gens preocupada sobre si les seves dades personals estan protegides degudament. Així ho reflecteix l'enquesta del Centre de Recerca Sociològica (CRES) del segon semestre del 2011, que mostra com només el 4% dels enquestats estan molt preocupats i un 19% bastant preocupats per aquesta qüestió, a diferència de la mitjana europea, que és del 34 i 30% respectivament. A més, l'enquesta indica que un 56% de la població no coneix l'existència de l'Agència Andorrana de Protecció de Dades, i per perfils, les que més la coneixen són les persones amb més estudis i amb feines més administratives.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT