PUBLICITAT

Sopars entre els companys

  • Els treballadors opten per organitzar la trobada i busquen un preu més reduït per comensal
EL PERIÒDIC
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Un cambrer prepara una taula en un restaurant d'Andorra la Vella Foto: ANA / D. R.

Els restaurants del país constaten que els sopars d'empresa, que s'acostumen a celebrar abans de les festes nadalenques, van a la baixa i que cada cop són més els que s'autofinancen els propis empleats. Per fer front a la situació, la majoria d'establiments opten per ajustar els preus o en tot cas per no apujar-los des de fa alguns anys, o fins i tot per reduir-los. De fet, la tendència a la baixa va començar fa uns tres anys, i des de llavors el negoci dels sopars d'empresa s'ha reduït entre un 15 i un 30%, però és aquest any quan s'està notant més la davallada, segons alguns dels professionals consultats.

Els establiments consultats asseguren que la majoria de sopars d'aquestes característiques ja no els paguen les empreses, que en temps de crisi opten per reduir aquest tipus de despeses, sinó que són els propis companys de feina els que opten per organitzar els sopars, i per tant, el nombre de comensals es redueix i el pressupost també.

Així ho asseguren professionals de la restauració com Angelo Guitard, de les Pizzeries Angelo, que explica que mentre que abans es pagava entre 25 i 45 euros per cada comensal, ara la mitjana de preus se situa entre els 18 i els 35. Guitard afegeix que la davallada d'aquest tipus de sopars és important i que aquest any s'estan veient reserves amb molt poca antelació, per la qual cosa «veiem que hi ha ganes, però costa».

Toni Cruz (Papanico, Mama Maria, la Borda Pairal, 120) assegura que al món de la restauració la crisi s'ha notat més tard però actualment està sent molt dur, una tònica que augura que continuarà durant l'any que ve. Per tant, ha afegit que cal que els establiments s'adaptin a la realitat i si abans el més normal era gastar-se 40 euros per un sopar d'empresa, ara la mitjana són 25 euros. De fet, Cruz ha afegit que fa cinc anys que no apuja els preus de les cartes.

Dolors Pal (Borda Raubert) també coincideix en assenyalar que aquest any hi ha molt poca demanda malgrat haver reduït els preus dels menús, i ho atribueix al fet que és una pràctica que les empreses han deixat de fer a causa de la crisi econòmica.

En el cas del Don Denis, el seu propietari ha explicat que tot i que és un moment difícil, el ritme de sopars nadalencs es manté i fins i tot alguns dies tenen complet. Tot i això, reconeix que s'estan fent uns «preus molt populars» i que ara la despesa oscil·la entre els 25 i els 40 euros mentre que abans s'arribava als 65 o 70 euros. De fet, assegura que «preferim donar vida a la restauració que no pas guanyar diners». En canvi, Marta Pujol, d'Hotels Plaza, ha assegurat que aquest any, les reserves de sopars d'empresa s'han incrementat, sobretot als establiments que ofereixen els menús més assequibles, d'entre 30 i 35 euros, perquè han fet un esforç important per adaptar els preus a les necessitats dels clients, informa l'ANA. Agnès Margalef, d'Hotansa, ha indicat que la davallada d'aquest tipus de sopars s'ha notat especialment aquest any, i que han baixat les reserves a tots els establiments on ofereixen aquests menús. Per fer front a la situació, opten per mantenir els mateixos preus de fa dos o tres anys, però considera que el camí no ha de ser baixar els preus perquè això aniria en detriment de la qualitat. El restaurant Deliz també ofereix menús per a aquests dies que van de 25 a 35 euros per comensal. També l'Hotel Panorama té una àmplia oferta i ofereix la possibilitat de decidir el propi menú, i una altra opció és la que ofereix Buda Andorra.

A banda dels sopars d'empresa, l'oferta és molt variada per als dies més tradicionals. Així l'Hotel Coma d'Ordino ofereix sopars de Nadal i dinars de Reis, Sant Esteve i any nou que oscil·len entre els 24 i els 35 euros, amb atractius com el fet que el nens no paguen el dinar de Reis, i l'Sport Hotel Hermitatge ofereix menús d'entre 65 i 90 euros.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT