PUBLICITAT

El Govern desconeix els dies que triga una factura a arribar a Finances

  • Cinca diu que s'és «conscient de la incidència en la viabilitat de les empreses» i que s'estudien mesures
E. O. G.
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Marc Vila acompanya, ahir, a Jordi Cinca en la roda de premsa posterior al Consell de Ministres Foto: SFG

El Govern desconeix el termini real en el què acaba pagant les factures. Si bé el ministre de Finances, Jordi Cinca, assegura que des que el document arriba al departament de Finances fins que es fa efectiu passen uns 45 o 46 dies, «per sota del que estableix la llei», alhora marca la diferència de quan s'entra al departament o ministeri contractant a quan arriba a intervenció, que és qui finalment n'autoritza el pagament.

Així mateix, Cinca va apuntar que aquests darrers temps es pot haver donat «alguna excepció» en els terminis de pagaments «fruit de no tenir pressupost». El ministre va justificar que el fet d'anar per dotzenes parts pot haver causat retards en els pagaments de serveis contractats els darrers dos anys, en els quals no s'ha disposat de pressupost aprovat, i per tant no es té una partida específica per a aquests i s'ha hagut d'esperar a disposar de finançament. Això ja no s'haurà de donar l'any vinent, doncs s'espera que el pressupost quedi aprovat durant aquest desembre, segons va apuntar Cinca ahir després del Consell de Ministres.

El Govern «és conscient» de les dificultats que comporta el retard en el pagament dels proveïdors, ja sigui del sector públic o per part de privats i «la incidència en la viabilitat de les empreses». Per això el tema de la morositat i els retards en el pagament de factures està «damunt la taula» i es vol treballar «per millorar l'eficiència en el pagament» i com «incidir» en el període anterior a l'arribada de la factura a Finances, d'una banda, i d'acord amb la Cambra de Comerç per trobar «la manera més eficient» per reduir els terminis en les relacions entre privats. En aquest darrer aspecte, Cinca va apuntar la possibilitat de publicar una llista amb les empreses moroses –cosa que ell mateix desaconsella ja que podria causar «distorsions» a causa de la dimensió reduïda del mercat andorrà– o bé regular les raons del retard i les conseqüències.

PROMOCIÓ DE LA SALUT A L'ESCOLA / D'altra banda, el Consell de Ministres va aprovar ahir el marc per a l'educació per a la salut, un document que ha de servir de base per dissenyar un pla estratègic a tres anys vista per promocionar la salut a les escoles. El programa, concebut conjuntament des dels ministeris d'Educació i Salut, i amb la participació dels tres sistemes educatius.

Els objectius que persegueix el marc són els d'afavorir estils de vida saludables; desenvolupar la resposabilitat individual, familiar i social en relació a la salut; possibilitar el ple desenvolupament psíquic i social dels alumnes i alhora proporcionar-los els coneixements i habilitats necessàries per adoptar decisions responsables en quant a la seva salut personal. Per això el programa abraça diferents àmbits, des de la higiene a la nutrició, passant per primers auxilis o els serveis de salut –explicar als joves les diferències entre els especialistes i la medicina general, i quan és convenient recórrer a un o altre servei–. Es tracta doncs d'un programa «molt transversal» que buscar «canviar els hàbits» de la població en relació a la salut des de la infància, per «a la llarga fer un ús més eficient del sistema».

El pla implicarà accions i actuacions diverses transversals als tres sistemes educatius, i compartides entre pares, alumnes i professorat.

MÉS FREQÜÈNCIA D'AUTOBUSOS / El tram de la línia d'autobusos entre Andorra la Vella i Soldeu passarà a comptar amb sis trajectes per hora en lloc dels dos trajectes que hi ha actualment a partir del pròxim 15 de desembre i fins el 31 de març. D'aquesta manera, es podrà fer front a l'augment dels usuaris durant la temporada d'esquí, en la línia de l'autorització que es ve realitzant els últims anys.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT