PUBLICITAT

L'APDA rep 11 denúncies el 2010, una d'elles ha arribat a la justícia

  • L'organisme va tramitar 15 requeriments de tutela de drets davant d'empreses i cinc al Govern
E. O. G.
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Una usuària visita la pàgina web de l'Agència de Protecció de Dades Andorrana. Foto: TONY LARA

L'Agència de Protecció de Dades d'Andorra (APDA) va rebre un total d'11 denúncies l'any passat. Una d'elles està en mans de la justícia. Les altres deu es van resoldre, tres van ser arxivades i les altres set van donar lloc a l'inici dels procediments administratius corresponents. Aquestes xifres superen en un el nombre de denúncies rebudes l'any anterior, quan se'n van rebre deu. El 2006 i el 2008 es va registrar el rècord en nombre de denúncies recollides per l'APDA, 14 cada any. Així es recull a la memòria de l'any passar que l'entitat ha publicat recentment.

Les 11 denúncies recollides corresponen dues al sector públic i nou al privat. Així s'inverteixen les tornes en comparació als dos anys anteriors quan el sector públic era qui més denúncies acumulava: el 2008 van ser 12 de les 14 totals, i el 2009, sis de 10. En aquest apartat, l'Agència subratlla que les principals preocupacions dels denunciants continuen sent la manca de consentiment en el tractament de les seves dades personals així com la cessió o la comunicació de les mateixes.

A més de les denúncies, l'APDA va respondre a 21 consultes per escrit i s'ha tramitat un expedient per denegació d'accés a les dades personals contra una entitat asseguradora, i que ara està en mans de la jurisdicció administrativa i fiscal. Així mateix, es van adreçar 15 requeriments de tutela de drets a empreses i cinc a departaments del Govern. D'aquestes darreres xifres es desprèn, segons interpreta l'APDA, que «ha augmentat el coneixement per part de la ciutadania sobre la possibilitat, la forma i els requisits de què disposa per exercir els seus drets relatius a la protecció de les dades personals».

De les consultes, l'Agència «constata que hi ha qüestions que preocupen de manera especial els consultants», i que «normalment coincideixen amb aquelles conductes que afecten d'una manera més directa el contingut substancial del dret fonamental». Així, la memòria destaca que la majoria de les consultes realitzades «giren a l'entorn de l'adequació o no de diferents comunicacions o cessions de dades de caràcter personal», ja sigui entre administracions i dins la mateixa.

EL DISCURS DEL DIRECTOR / El director de l'Agència, Joan Crespo, justament destaca en la presentació de la memòria «l'esforç» fet per «acostar-se a la ciutadania i a les entitats, públiques i privades, que tracten dades personals amb l'objectiu de difondre, de manera proactiva, el dret fonamental de tot ciutadà a la protecció de les seves dades personals». Crespo considera que «per exercit un dret cal conèixer-lo i que només el seu exercici responsable i conscient és garantia de llibertat».

En relació a la funció consultiva, Crespo assegura que «s'ha mantingut una activitat important consultiva i d'assessorament orientada als responsables dels fitxers de naturalesa privada i pública». Amés, ressalta que «aquesta activitat s'ha incrementat considerablement, amb un lloc destacat per als informes emesos relatius al tractament de dades per part de grups parlamentaris i a les cessions o comunicacions de dades del cens, entre altres». En aquests casos, el director de l'APDA apunta que quan s'ha de difondre i donar accés a informació que conté dades de caràcter personal cal «ponderar els béns i els drets que estan en joc, per tal de no buidar de contingut cap dels principis constitucionals que es volen garantir».

D'altra banda, Crespo també destaca en la presentació de la memòria que el sol·licitants d'informes van ser, en una gran majoria administracions públiques, «la qual cosa indica que augmenta l'interès per aquest dret fonamental», sentencia.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT