PUBLICITAT

El Govern estudia aplicar un nou increment del preu del tabac

  • La pujada a França motiva l'anàlisi, que es farà efectiu amb tota seguretat si Espanya també puja preus
CLARA GARNICA
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Un noi fuma una cigarreta Foto: TONY LARA

El passat 17 d'octubre França aplicava una nova pujada del preu del tabac del 6% (una mitjana de 30 cèntims més). D'aquesta manera, el diferencial amb Andorra s'incrementava gairebé fins al 130%, tenint en compte que el paquet de Marlboro en estanc actualment costa 2,70 euros al Principat i 6,20 euros a França. Davant aquesta situació, el Govern està estudiant aplicar una nova pujada generalitzada dels preus del tabac, similar a la ja realitzada el maig de l'any passat, segons va assegurar a aquest rotatiu el ministre de Finances i Funció Pública, Jordi Cinca.

El ministre va informar que l'opció d'incrementar preus és molt viable, i que es farà amb tota seguretat en cas que Espanya també opti per apujar de nou les tarifes dels seus paquets de tabac, «tal i com sembla que volen fer a començaments de l'any vinent», va recordar Cinca. La intenció del Govern espanyol és seguir incrementant tarifes fins arribar a igualar les de països europeus com la pròpia França o el Regne Unit, on els paquets poden arribar a costar fins a vuit euros. Caldrà veure, però, si aquesta voluntat es manté un cop passades les eleccions generals del 20 de novembre.

En cas que Espanya es retardi, la pujada a Andorra es pot donar igualment, va assegurar Cinca, ja que es podria seguir mantenint igualment un diferencial atractiu en relació als preus dels dos països que més compren tabac al país. Si el diferencial actual amb França és del 129%, amb Espanya és del 57,4% (allà el preu del Marlboro costa 4,25 euros en estanc).

El comerç andorrà es beneficia dels seus preus més econòmics, tot i que l'Executiu sempre ha intentat mantenir un marge positiu no molt elevat, partint d'un pacte tàcit entre els dos estats veïns per tal de frenar, entre d'altres aspectes, un ascens del contraban. I més en època de crisi, en què aquesta pràctica sembla que s'incrementa.

INCREMENT DE VENDES AL PAS / L'augment de les tarifes a França, que tornaran a elevar-se a principis de l'any vinent de nou un 6%, beneficia especialment als comerciants del Pas de la Casa. Cal tenir en compte que un cartró de tabac Marlboro és 35 euros més barat a Andorra que a França.

El portaveu de l'associació de comerciants i empresaris Iniciativa Publicitària, Jean-Jaques Carrié, va assegurar que estan notant un increment dels francesos que aquestes darreres setmanes s'estan desplaçant al Pas de la Casa per comprar tabac. El diferencial actual de preus representa «una de les petites coses que ens permeten seguir venent en plena època de crisi, ens interessa que es mantingui», va manifestar Carrié. Per aquest motiu, confien que les intencions del Govern no es duguin a terme, o almenys no d'una manera imminent, va assegurar el portaveu d'Iniciativa Publicitària.

Segons un estudi elaborat per la Duana francesa, el 20% de les cigarretes fumades a França no són comprades als establiments del país. El 15% es compren legalment a l'estranger (la pròpia Andorra, a Espanya, Bèlgica o Luxemburg, on és més barat que a França), i el 5% restant es compra a través de tràfic de contraban.

Malgrat aquesta situació França seguirà pujant els preus, igual que també ho vol fer Espanya. El propi Govern francès assegura que la pujada del 6% permet que l'Estat aporti 600 milions d'euros anuals a la seva Seguretat Social, tenint en compte que l'augment de preus parteix d'un augment dels impostos. A França, els impostos representen el 80% del preu del paquet de tabac.

I evidentment, la pujada de preus també implica que els fumadors es mirin molt més abans de fumar. Com més car, més augmenten els que volen deixar de fumar o almenys reduir-ne el consum. A França les vendes de cigarretes han passat de les 97,1 milions d'unitats l'any 1991 a les 54,8 milions d'unitats l'any passat.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT