PUBLICITAT

Pressupost d'inflexió

  • El projecte reflecteix part de les mesures endegades amb l'objectiu de canviar de model econòmic
ÈLIA ORTS GARRI
ANDORRA LA VELLA

Periodic
El ministre Cinca entrega, ahir, al límit del que preveu la llei, el projecte de pressupost al síndic, Vicenç Mateu. Foto: ÀLEX LARA

«Aquest no és el pressupost desitjat. És un pressupost de transició», va començar l'explicació el ministre de Finances, Jordi Cinca. El projecte, entrat ahir a tràmit parlamentari, presenta un dèficit de 63 milions d'euros –es preveuen uns ingressos de 333,9 milions i unes despeses de 397– i suposa un punt d'inflexió cap a l'objectiu de l'equilibri pressupostari d'aquí quatre anys, a finals de la legislatura, i en el canvi de model econòmic. La previsió dels números de l'Estat està marcada per «l'actual i adversa conjuntura econòmica, agreujada per la crisi estructural d'Andorra», va argumentar Cinca, i reflecteix ja algunes de les mesures adoptades per avançar en els canvis estructurals necessaris, sense els quals «no podrem pujar al tren de la reactivació».

Els eixos principals del projecte de pressupost per al 2012 són: la consolidació del benestar; la contenció de la despesa; el rellançament de l'economia; la diversificació de l'endeutament; la inversió pública moderada; i la diversificació dels ingressos. En relació al rellançament de l'economia, el ministre va exposar que s'ha d'actuar en dos temps: a curt termini cal incentivar els pilars actuals de l'economia andorrana –entre els quals el turisme, del qual depenen gran part dels ingressos del país– per «guanyar temps» per fer la reforma de model econòmic, que és l'objectiu a més llarg termini. Per l'objectiu a curt termini, s'ha incrementat la transferència a Andorra Turisme en un 60% en comparació al projecte de pressupost –no aprovat– per l'exercici actual, i es destinaran sis milions d'euros més a la promoció turística, segons va apuntar Cinca. Per començar a avançar en el canvi de model econòmic, aquest projecte de pressupost preveu partides «destinades a desplegar la legislació necessària per a l'obertura econòmica».

CONSOLIDAR EL BENESTAR / La primera voluntat política destacada en la presentació del pressupost és la consolidació del benestar. En aquest sentit, en aquest projecte s'incrementen significativament les partides destinades a donar suport a les persones més desafavorides. Així, les partides per atenció primària social, desocupació involuntària i ajudes a la inserció sociolaboral s'incrementen globalment en un 81,7% i arriben als gairebé 3,6 milions d'euros. A la vegada, les partides destinades a les persones amb discapacitats també s'incrementen en un 24& i es situen en prop de 3,4 milions.

En aquest punt s'ha de fer referència a les transferències a la Caixa Andorrana de Seguretat Social (CASS) per fer front sobretot al dèficit de la branca general, i també al Servei Andorrà d'Atenció Sociosanitària (SAAS). La primera s'incrementa en un 99% respecte el projecte de pressupost del 2011 i passa de ser de 20,2 milions a gairebé 40,3 milions. Aquesta tendència es vol reconduir a partir de l'exercici vinent en virtut dels canvis legislatius corresponents per redefinir el model sanitari actual. Pel cantó del SAAS, s'ha fet un «esforç important per ajustar les despeses i millorar l'eficiència de la gestió» que ha permès reduir la transferència en un 24%. Cal assenyalar que les transferències per cobrir el dèficit d'aquests dos organismes sumen 55 milions d'euros, el que és un 13,8% del pressupost.

Amb tot plegat, no és d'estranyar que la proporció del pressupost corresponent al Ministeri de Salut i Benestar sigui la que més s'incrementi en comparació a anys anteriors i presenti una variació en relació al darrer pressupost aprovat –el del 2009– d'un 154%. L'any que ve, aquest Ministeri gestionarà 84,6 milions d'euros, el 21,3% del pressupost total. Només el Ministeri de Finances i Funció Pública gestionarà un pressupost més elevat, de 89,3 milions –22,5% del total–, on figuren les transferències als comuns.

CONTENCIÓ DE LA DESPESA / Una altra característica d'aquest projecte de pressupost és la contenció de la despesa. Aquest esforç es veu reflectit en el resultat de gestió –ingressos menys despeses corrents i de capital– que presenta un dèficit de 24,8 milions d'euros. Això és un resultat millor del previst en el projecte de pressupost d'aquest 2011, que era de 62 milions en negatiu. Tenint en compte les despeses financeres i l'amortització de finançament d'inversions, el dèficit previst per a l'exercici suma 63 milions.

La partida de despeses de personal reflecteix, en part, les mesures «d'ajustament» que s'aplicaran als funcionaris. Però malgrat això, es preveu un augment del 0,5% de la partida en comparació al projecte de pressupost del 2011. Segons destaca el ministre de Finances en la presentació del projecte de pressupost, aquesta partida augmentaria igualment encara que no s'incrementessin ni els salaris ni el nombre de treballadors, donat l'efecte dels triennis i les jubilacions. De tota manera, Cinca va defensar que «per primera vegada estan estancades», i es va mostrar confiat que la liquidació serà més favorable, ja que el pressupost es va tancar a la vegada que «s'anaven concretant els ajustos».

En canvi, les despeses corrents sí que s'aconsegueixen reduir. En el pressupost per l'exercici vinent ho fan en un 4,6% en comparació al projecte per a l'actual. Cinca va assenyalar que fa anys que els successius governs han fet èmfasi en ajustar al màxim aquest capítol i «molts miracles més no es podran fer», va advertir el ministre.

Són les transferències corrents i les despeses financeres les que no han permès a aquest govern presentar un pressupost més reduït. De fet, les primeres augmenten un 17,46% respecte l'exercici anterior, i sumen 133,8 milions d'euros. Les despeses financeres augmenten en un 68%. L'augment de les transferències corrents correspon a la «llosa» que suposa fer front al dèficit de la branca general de la CASS i al suport a les polítiques de benestar d'una banda, i a la major promoció turística. Sumant totes aquestes transferències s'arriba a la xifra de 71,6 milions, quan el total d'aquesta partida és de 133,8 milions. Exceptuant doncs Andorra Turisme i la CASS, per a la resta d'institucions sí que es redueixen les transferències. En global, en un 10,45%.

En relació a les transferències de capital, aquestes es mantenen estables en comparació al projecte de pressupost del 2011, tot i que en comparació al del 2009, aquestes disminueixen en un 28,4%. Val a dir que les transferències als comuns experimentaran un augment del 5,7% en relació al projecte de pressupost del 2011 –no aprovat–, però un descens del 12,7% en comparació al darrer pressupost aprovat, el del 2009. De fet, els comuns han de tornar al Govern entre vuit i nou milions, segons els càlculs aproximats de Cinca. Aquest retorn es farà en dos anys, perquè «no és viable» pels comuns «assumir la davallada tan important» de les transferències.

INVERSIONS CONTINUÏSTES / La contenció també es pateix en l'àmbit de les inversions. Aquest capítol suposa el 9,15% del pressupost i suma poc menys de 36 milions d'euros, un 36,2% menys del que preveia el projecte del 2011 i un 28,4% de l'apuntat en el darrer pressupost aprovat. Pel Govern «no és una alegria» la contenció en aquest apartat, i considera que «no seria desitjable», i fins i tot seria «dolent», mantenir baix el nivell d'inversió, ja que el sector públic té un pes específic en la creació d'activitat econòmica per aquesta via. Així, s'entén aquesta contenció com «una mesura d'urgència», en vistes a recuperar el nivell d'inversió en els exercicis venidors.

Les inversions aniran dirigides a continuar i acabar les obres ja iniciades, i a potenciar les més necessàries i urgents. Així, 3,8 milions d'euros es destinaran a continuar les obres de les noves dependències comunals i de la creació de la nova plaça pública davant la seu del Consell General. També s'invertirà per acabar el vial de connexió entre la desviació i el nucli d'Encamp, per la construcció de la rotonda a la carretera general 1 a l'alçada del pont de Casadet, per a l'eixamplament de la carretera general 3 a la sortida de la Massana, la construcció d'un nou centre de salut i continuació del centre de tecnificació esportiva a Ordino, i per a la redacció del projecte de noves escoles de Canillo.

Tot i que no figuren en aquest projecte de pressupost, perquè les inversions ja han estat aprovades en lleis anteriors, el 2012 també s'haurà de fer front a 115 milions d'euros corresponents al túnel dels Dos Valires i al tram de la desviació de Sant Julià. Per això en el text del projecte de pressupost per a l'any que ve es preveuen dues fórmules de finançament per a aquestes obres: el préstec bancari a 20 anys i la concessió.

AUGMENT DELS INGRESSOS / L'entrada en vigor de la nova imposició directa –impost de societats, d'activitats econòmiques i sobre les rendes dels no residents– repercutirà en un augment dels ingressos. En total, es preveu ingressar un total de 333,9 milions d'euros. En concepte d'impostos directes es calcula un augment del 395,4% i arribar als 25,8 milions. 17,4 milions es calcula ingressar pels impostos de societats i activitats econòmiques. Una previsió «prudent» segons Cinca, i feta «des de l'absolut realisme». Per imposició indirecta es calcula recaptar 276,9 milions, un 5,7% més del que preveia el projecte del 2011. Aquesta previsió a l'alça s'explica pels augments en la taxa d'importació d'algunes variants de tabac.

En la presentació, el Govern insisteix en la voluntat de completar el marc fiscal, «no únicament per donar estabilitat als ingressos de l'Estat, sinó també com a pedra angular de l'obertura econòmica a partir d'un marc legal i fiscal competitiu, que reforci la seguretat jurídica dels inversors i que al mateix temps possibiliti la internacionalització de les empreses i dels professionals d'Andorra».



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT