PUBLICITAT

Lleida suspèn la construcció la nova duana a la Farga

  • Interior espanyol haurà d'estudiar que la obra no té perill d'esfondrament
EL PERIÒDIC
LLEIDA

Periodic
Fang, terra, arbres i objectes arrossegats l'agost del 2008. Foto: TONY LARA

La comissió d'Urbanisme de Lleida ha suspès la construcció del nou edifici duaner de la frontera hispano-andorrana a la Farga de Moles (Alt Urgell) arran d'un informe negatiu de l'Agència Catalana de l'Aigua (ACA) que alerta de perill geohidrològic a la zona.

Per poder tirar endavant la construcció de l'edifici d'ampliació dels serveis a la duana espanyola de la Farga de Moles, el Ministeri de l'Interior espanyol, impulsor del projecte, haurà d'encomanar ara un estudi hidrogeomorfològic per tal d'assegurar que la construcció no té perill d'esfondrament per la seva proximitat al riu Runer. Aquest estudi l'haurà de validar l'Agència Catalana de l'Aigua i això determinarà si cal modificar l'emplaçament previst.

El director general d'Urbanisme, Agustí Serra, va explicar ahir que «no hi ha cap problema amb el riu Valira, però si amb el perill de desprendiments a la zona fluvial del riu Runer». En tot cas però no es tracta de cap risc d'inundabilitat. El Govern espanyol preveu construir un edifici de 1.000 metres quadrats de sostre per serveis d'administració, oficines i calabossos de la duana.

Després del desbordament del riu Runer al seu pas per la frontera que separa Catalunya d'Andorra, i que va fer malbé la duana andorrana i l'espanyola per la gran quanitat de terra, fang i troncs que va arrossegar el riu i que van inundar les dependències duaneres i la carretera general 1, es va plantejar fer una duana conjunta entre els dos països tal i com ja s'ha fet a França amb la duana juxtaposada. Així ho van acordar els ministres d'aleshores, Xavier Jordana i Magdalena Álvarez, per part espanyola.

Tot i això, i pel que li toca a la part andorrana, des del Govern ja es va fer la redacció del projecte de millora i ampliació de l'edifici duaner. L'objectiu era canviar la distribució de les instal·lacions unificant els dos edificis per la part frontal i permetre que la part posterior serveixi per al trànsit de camions. Una obra que ja es va realitzar.

També per part andorrana es comprometia als treballs de la canalització del riu Runer, la substitució de les casetes de control i del sostre de la zona de casetes, i de creació d'un nou carril d'entrada al país que serà exclusiu per a vehicles pesants. És la segona etapa de les obres que proposa Andorra, que s'han de fer de forma conjunta entre els dos estats la que queda pendent ara de l'estudi que haurà de determinar si hi ha risc o no d'esfondrament.

El ministre d'Ordenament Territorial en aquell temps va apuntar que els terrenys idonis per fer la duana juxtaposada es troben més al sud de l'actual duana, en una zona que segons van assegurar des del Ministeri de Jordana no té riscos de torrentades com hi ha actualment.

Aquesta duana juxtaposada amb l'Estat espanyol que al 2008, i després del succés del desbordament del riu, es va apuntar com una infraestructura a llarg termini haurà d'esperar encara més, amb la investigació pertinent que des del Ministeri d'Interior volen fer per tenir totes les garanties de què el terreny sigui segur per a un edifici com la nova duana.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT