PUBLICITAT

La singularitat del lèxic andorrà es cola al diccionari català d'Educació

  • La Generalitat, l'IEC i el Govern d'Andorra elaboren un document amb 2.000 termes de l'àmbit educatiu
C. G.
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Serrano, Giner, Rigau, Sans i Griley presenten el diccionari, aquest dimarts Foto: ACN

l'ensenyament andorrà té unes particularitats que el diferencien del dels seus països veïns. En conseqüència, amb els anys ha anat desenvolupant un important conjunt de termes específics en llengua catalana. Tots ells queden recollits al nou Diccionari d'Educació, que ha estat elaborat pel Termcat, el Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, l'Institut d'Estudis Catalans a través de la Societat Catalana de Pedagogia, i el Ministeri d'Educació d'Andorra.

El document inclou 2.000 termes de l'àmbit educatiu, alguns d'ells específics d'Andorra com els mots «centres congregacionals», «primera, segona i tercera ensenyança» o «bàtxelor», tal i com va explicar el director de Promoció Cultural i Política Lingüística d'Andorra, Joan Sans. Tots els andorranismes figuren amb entrada pròpia i van acompanyats dels seus equivalents en castellà, anglès i francès.

Documents com aquest demostren que el sistema educatiu del país és singular, «més enllà de les denominacions», va recalcar Sans. El fet que al país conflueixin tres sistemes d'ensenyament suposa una «complexitat terminològica», i documents com aquest permeten fer del català una llengua «amb futur, moderna i viva», va exposar Sans.

Presentació al país amb Rigau / La presentació del Diccionari d'Educació es va realitzar dimarts passat a la seu de l'IEC i va comptar amb la presència de la consellera d'Ensenyament de la Generalitat, Irene Rigau; el president de l'IEC, Salvador Giner; la directora de Política Lingüística de la Generalitat, Yvonne Griley, i el propi Sans en representació andorrana. Tenint en compte la presència destacada d'Andorra en aquest Diccionari d'Educació, el Departament de Política Lingüística d'Andorra ja treballa en una presentació pública al país. Serà el proper 8 de novembre i comptarà amb la presència de la consellera Rigau.

Posteriorment a aquesta presentació el diccionari es repartirà per totes les escoles del país. Es convertirà en una eina útil destinada sobretot als docents i professionals de l'àmbit educatiu, tot i que també serà de consulta pels propis alumnes.

Pel que fa a la presentació realitzada a Catalunya, Rigau va defensar la importància de la llengua per construir un model propi d'escola, va informar l'ACN. La consellera va plantejar que si fins ara no s'ha fet una obra d'aquestes característiques és perquè ha estat ara quan s'ha pogut reunir tots els termes de la renovació pedagògica que s'han produït tant a Catalunya com a Andorra. Per exemple, els mots «AMPA» (Associació de Pares i Mares d'Alumnes), «ZER» (Zona Escolar Rural), «immersió», «marc curricular» o «inclusió».

Griley, per la seva part, va afirmar que l'educació i la llengua «són els dos pilars fonamentals sobre els que s'ha escrit la història».

Finalment, el lingüista Sebastià Serrano va oferir una conferència on va recalcar la importància de la llengua, la comunicació i l'educació cara el futur.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT