PUBLICITAT

El model de transport escolar costa 5 milions d'euros anuals

  • El ministeri d'Educació revisarà el servei per si es pot optimitzar
  • S'incrementen el nombre de peticions de beques i ajuts
12102011_sune

La ministra Roser Suñé durant la compareixença d'aquest dimecres davant la Comissió Legislativa. Foto: ANA

La ministra d'Educació, Roser Suñé, ha comparegut a la Comissió Legislativa d'Educació, Recerca, Cultura i Esports per explicar les línies mestres i els objectius en matèria educativa. Entre d'altres aspectes, Suñé ha dit que es revisarà el model de transport escolar i la contribució que tenen els pares actualment, ja que un dels objectius del Ministeri és l'optimització dels serveis escolars i aquest servei té un cost anual de 5 milions d'euros. Un altre aspecte a revisar és el sistema de beques i ajuts, i més tenint en compte que enguany hi ha hagut un increment important del nombre de peticions. D'altra banda, la ministra ha parlat sobre el Pla estratègic de renovació i millora del sistema educatiu, que també ha de comportar l'establiment d'una carrera professional per als docents i una reforma legislativa a mig termini. A nivell d'infraestructures, les prioritats són l'ampliació de l'escola de primera ensenyança d'Ordino, la nova escola de Canillo i el nou Lycée a Encamp, que es podria començar a construir el 2013.
La ministra d'Educació ha dit que el Ministeri treballa en tres eixos: el Pla estratègic de renovació i millora del sistema educatiu, les relacions internacionals, i l'optimització dels serveis escolars.

En el primer cas, la directora del Departament de Suport, Innovació i Avaluació, Mercè Cabré, ha explicat que el Pla es començarà a aplicar al primer curs de segona ensenyança a partir del curs vinent, i que suposarà un canvi de metodologia amb l'aplicaicó d'un procés d'aprenentatge per competències, tot i que en cap cas es tracta d'una reforma, i que per tant no es modifiquen els continguts, i continuaran vigents els referents del sistema educatiu.

L'aplicació d'aquest pla també ha de suposar una formació per als docents, i l'establiment d'una carrera professional per tal que hi pugui haver mobilitat tan horitzontal com vertical. En aquest sentit, caldrà decidir si es pot establir mitjançant la Llei de la funció pública o és més adequat crear una llei específica pel cos educatiu. A més, la ministra ha dit que a meitats de la legislatura hi hauria d'haver una reforma legislativa que es treballés de manera conjunta entre els dos grups parlamentaris per tal d'adaptar aspectes tècnics com les estructures d'avaluació o l'encaix dels cicles.

D'altra banda, Suñé ha indicat que al pressupost de l'any vinent ja figuraran mitjançant plurianuals les tres infraestructures que són prioritàries: l'aportació al projecte de construcció del Lycée d'Encamp, la nova escola de Canillo, i l'ampliació del centre de primera ensenyança d'Ordino. En aquest últim cas, el projecte es fa perquè hi ha una previsió que al 2016 els alumnes de primera ensenyança arribin a 700. Malgrat tot, la construcció no es començarà fins al 2013, i de cara l'any vinent s'adequarà l'escola vella per desplaçar-hi un grup d'alumnes mentre duren les obres. Pel que fa al Lycée, aquest dijous es reuneix la comissió francoandorrana per mirar de tancar un calendari per al projecte. Suñé ha dit que l'ideal seria que l'obra es pogués iniciar el 2013, per tal de tenir la infraestructura dos anys més tard. Un altre dels temes que s'ha de tractar és el calendari de treball per renovar el conveni que caduca el 2013.

Pel que fa al sistema educatiu espanyol, la ministra ha indicat que la prioritat actual és la recerca d'accions que permetin enfortir la presència d'aquest sistema a Andorra.

Durant la compareixença, Roser Suñé també ha volgut destacar l'important augment que s'està produint en el nombre de demandes de beques. El curs 2009-2010 se'n van atorgar 1.106, el curs següent 1.315, i enguany hi ha un total de 1.684 peticions, a l'espera que es faci l'atorgament, tenint en compte que normalment se'n deneguen un 15%.  En aquest sentit, la ministra ha dit que cal harmonitzar criteris i creuar les dades de totes les prestacions que atorga el Govern.

A més, també ha parlat de la necessitat de revisar tot el model de transport escolar, analitzant si els recorreguts són els idonis, i si la participació dels pares és suficient, ja que el servei costa 5 milions, dels quals la contribució dels pares no arriba a un milió. També es vol analitzar la validesa del model d'esquí escolar.

Els membres de la Comissió Legislativa d'Educació, Recerca, Cultura i Esports s'han interessat per les intencions que té el Ministeri en aspectes com els eventuals i el model de Formació Professional que es vol. En el primer cas, Suñé ha dit que cal trobar una solució per estabilitzar el nombre d'eventuals, i en el segon aspecte, la ministra ha dit que cal revisar constantment que l'oferta de formació professional s'adeqüi a les necessitats del país. A més, també ha dit que estan treballant per crear una prova d'accés a la universitat per als alumnes provinents de formacions professionals.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT