PUBLICITAT

La llum al final del túnel

  • La infraestructura estarà en funcionament el juny del 2012, després d'un retard de dos anys
  • El Govern negocia amb la banca un finançament a llarg termini; manquen per pagar 70 milions d'euros
LAIA F. MAROT
ENCAMP / LA MASSANA

Periodic
Interior del túnel que va des de l'est, Encamp, cap a la boca oest, la Massana. Foto: ÀLEX LARA

«Estem a la recta final». El ministre d'Economia i Territori, Jordi Alcobé, va anunciar que el túnel del Dos Valires estarà en funcionament el juny del 2012. Durant la visita a les obres que va tenir lloc ahir, el Cap de Govern, Antoni Martí, va presidir la comitiva de tècnics juntament amb Alcobé, i va aprofitar l'ocasió per confirmar que la infraestructura de la boca oest, en les obres de la qual van morir cinc operaris fa gairebé dos anys, s'anomenarà «Pont de Lisboa, tal i com vaig prometre a les eleccions». Aquet nom l'han escollit en homenatge a les víctimes i «perquè al Principat manca encara un pont amb el nom d'aquesta capital, ja tenim el de Madrid i el de París», va afegir Martí.

Precisament va ser el «fatídic accident» del novembre del 2009 «el que ha ocasionat un retard de dos anys», va explicar Alcobé; «tot i així, la part que es va esfondrar s'ha pogut reconduir», fet que ha evitat augmentar encara més el termini de finalització.

El calendari definitiu, doncs, ja està fixat: la primera fase és la que està «totalment acabada i pagada», la segona, que és la corresponent a la boca oest, de la Massana, «estarà finalitzada al març del 2012», la tercera, la boca est, la d'Encamp, «el decembre del 2011» i finalment, l'última fase, corresponent a les instal·lacions interiors del túnel, estarà enllestida el més de juny del 2011.

OPTIMITZACIÓ DELS COSTOS/ La despesa total del túnel dels Dos Valires és de 160 milions, dels quals falten per pagar 70 milions. El mètode de finançament de les obres és l'anomenat alemany, és a dir, que els pagaments s'efectuen un cop finalitzades les fases. Alcobé va dir ahir que, «de la mateixa manera que amb el vial de Sant Julià, s'està negociant amb la banca andorrana un finançament a llarg termini», però encara no va poder precisar quin serà perquè «ho estem acabant de negociar». El ministre de Territori va afegir que no descarten donar l'obra en concessió, ja que l'objectiu és buscar la solució més econòmica per l'Estat.

«Ja s'ha fet, i el que està clar és que s'ha d'optimitzar»; així doncs, Alcobé va destacar que els túnels, de tres quilòmetres de llarg cadascun, «són un benefici per la circulació del país». Per una banda, permetran un estalvi de temps entre la Vall del Nord i la Vall d'Orient, i per l'altra, descongetionaran Andorra del trànsit pesat. En aquest sentit, Alcobé va dir que una de les possibilitats és obligar els camions que «vinguin de Sant Julià i vulguin anar en direcció a la Massana, a pujar fins a la boca est» perquè utilitzin el túnel; segons el ministre, una opció que els resulatrà més ràpida que creuar Andorra la Vella o Escaldes- Engordany.

La comitiva de la visita va travessar amb vehicle el túnel, entrant per la boca est i sortint per l'oest, i va poder observar l'evolució de les obres en la zona de l'esfondrament. Al finalitzar la visita, el cap de Govern va donar les gràcies a l'equip tècnic per la feina que estan duent a terme.

desviació a la CG2/ A partir d'aquest dijous els vehicles que circulin per la CG2 en sentit nord, cap a Encamp, seran desviats cap a la rotonda volada, a l'alçada de la boca est, que s'obrirà per tal de descongestionar la zona on estarà situada la rotonda inferior, a nivell de carretera, per tal de poder-hi realitzar les obres. Així ho va explicar ahir Martí, que va dir que no serà la via definitiva, sinó una mesura temporal.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT