PUBLICITAT

Obres diürnes per estalviar

  • El Govern redueix el 15% el cost de treballs a la via pública, a canvi d'eliminar la franja laboral nocturna
CLARA GARNICA
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Uns treballs de manteniment realitzats durant el dia Foto: TONY LARA

La via pública requereix constantment de millores i condicionaments, un aspecte que amb crisi o sense, les administracions han de controlar i gestionar. Però tot i que no es poden eliminar dels pressupostos aquests treballs de manteniment (també per un tema de seguretat viària), sí que poden passar pel sedàs de la política de contenció de la despesa aplicada per les administracions. És el cas del propi Govern, que ha sacrificat l'horari laboral nocturn en bona part dels treballs realitzats aquests mesos a les carreteres del país. Una decisió que comporta un augment del risc de cues i d'acumular trànsit dens a les xarxes viàries andorranes.

La decisió, però, té un perquè, que es tradueix en xifres. El 15%. Aquest és el percentatge d'estalvi aconseguit, per exemple, en les obres de pavimentació de l'avinguda Tarragona realitzades entre l'última setmana d'agost i la primera de setembre. Tal i com van informar fonts del Departament d'Ordenament Territorial, el cost final d'aquests treballs ha estat de 52.000 euros, una xifra que ha representat un estalvi de 7.800 euros.

A canvi, però, les possibilitats de congestionar la xarxa viària andorrana augmenten. Aquesta mateixa obra n'és un exemple. La tarda del 31 d'agost es va produir més d'un quilòmetre de cues a tota la zona propera a la rotonda del quilòmetre zero degut a aquests treballs, als que se li van afegir l'avaria d'un camió.

També hi ha hagut conseqüències en el trànsit al túnel del Pont Pla de la Massana. Les obres de manteniment d'aquesta infraestructura s'havien fet sempre de nit, però amb la nova política de reducció de la despesa han passat a fer-se de 10 a 12 del matí i entre les 15.30 i les 17 hores de la tarda. És a dir, si abans els talls de trànsit que calia realitzar per tal de procedir a les obres es feien en franges horàries on la freqüència de vehicles era de 40 cada hora, els darrers treballs s'han realitzat amb una freqüència molt superior: de 1.000 vehicles cada hora.

A més, i tenint en compte aquestes dades, els períodes en què els operaris han de tallar la circulació al túnel no poden ser tan llargs com quan es realitzava durant la nit. Com a conseqüència, s'han de produir talls més curts i durant més dies. Resultat, més densitat viària.

UNA POLÍTICA A LLARG TERMINI / Fonts del Departament d'Ordenament Territorial van informar que aquesta política es durà a terme fins a final d'any en totes les obres i infraestructures que ho permetin. I tot apunta, degut al ja anunciat pressupost de contenció que s'està elaborant per a l'any vinent, que la mesura s'allargarà també durant el 2012 i mentre duri la conjuntura econòmica.

D'altra banda, el departament també va explicar que tot i el canvi de política, els treballs que comportaven més complicacions de trànsit s'han realitzat abans d'iniciar el curs escolar. És el cas, per exemple, de la ja esmentada pavimentació de l'avinguda Tarragona, a més del treball de manteniment de diversos trams dels carrils reversibles entre Andorra la Vella i Sant Julià de Lòria. Malgrat ser durant el dia, l'impacte ha estat menor ja que la circulació a principis del mes de setembre és menys densa. I s'ha aconseguit estalviar. Encara hi ha alguns trams, però, que queden per completar.

Aquesta política pública d'evitar treballar al màxim durant la franja nocturna ja s'aplicava en els casos en que els treballs afectaven l'interior d'un nucli urbà. Llavors, per evitar sorolls i molèsties als veïns, el Govern procedia a fer les millores necessàries també en horari diürn.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT