PUBLICITAT

Sant Julià creix a la xarxa

  • Dels 36 negocis oberts aquest any a la parròquia, la majoria són de serveis o venda a internet
LAIA F. MAROT
SANT JULIÀ DE LÒRIA

Periodic
Una vista de l'avinguda de Canòlich, amb alguns dels establiments comercials més emblemàtics de la parròquia Foto: ÀLEX LARA

la parròquia laurediana és una de les úniques que aquest any presenta una tendència a l'alça en l'obertura de nous negocis. Al llarg del primer semestre del 2011, hi han arribat 36 empreses, mentre que una trentena han hagut de tancar. Ara bé, és difícil apreciar aquest moviment a peu de carrer i la pregunta de qualsevol vianant i dels petits comerciants ‘de tota la vida' és: on són els nous negocis? El conseller de Turisme de Sant Julià, Enric Naudi, va explicar que la gran majoria de les noves empreses de Sant Julià són de «vendes online, que no tenen exposició de productes i no els hi surt a compte llogar locals a peu de carrer, i per aquest motiu s'han situat en primeres plantes o en pisos particulars».

El mateix Yves Thiers, el president de l'Associació de Comerciants i Empresaris Lauredians (ACEL), és un dels innovadors dels negocis online i va rebre fa uns mesos, juntament amb la seva germana, el premi de Intel per el programa e-podologia. Thiers va explicar que a Sant Julià ja convivien tres tipus de turisme: el de la xarxa, que dóna serveis i està creixent; el comerç destinat al turisme, que és el que està situat majoritàriament a la carretera, i el comerç de proximitat, els negocis familiars de tota la vida i alguns que s'obren nous. Aquestes tres empreses són ara veïnes de la mateixa parròquia i totes busquen solucions per augmentar les vendes. Des de l'ACEL es van enviar uns formularis a tots els socis per escollir unes directrius a seguir. «Entre les preguntes que vam plantejar, una d'elles era com els agradaria que l'associació s'implantés a Naturlàndia per establir una interrelació. Una de les possibilitats, per exemple, seria formant una societat». L'ACEL també proposava en el formulari dels comerciants, sis opcions de cursos de formació a escollir, entre elles: màrqueting comptabilitat i gestió d'empresa. L'associació va rebre una subvenció de 23.000 euros del comú per tal de poder fer els cursos, una de les opcions per incentivar el comerç a renovar-se i créixer.

LA POLÈMICA DELS DIUMENGES / Enric Naudi va dir fa uns dies a l'ANA que recomanava als comerciants obrir els diumenges, però va remarcar que ell no era comerciant, i que era una opinió personal. El Periòdic va preguntar als petits comerciants que en pensaven, i lluny de trobar-hi polèmica, la majoria de petits comerços tenien clar si havien d'obrir o no segons el públic al que es dedicaven i no van entrar en conflicte. La majoria de petits comerços són familiars i alguns ja porten molts anys a la parròquia, com la ferreteria de Josep Maria Filipo, que tenia clar que «obrir el diumenge és una solució per aquells que treballen amb el turisme», però no per aquells que, com la seva empresa, tenen un client andorrà. Altres, com la botiga especialitzada en utensilis de pesca que fa més de 50 anys que és a la parròquia, viu essencialment del turisme, i per això els hi surt a compte i obren els diumenges al matí.

Els únics que es van mostrar reticents i més polèmics van ser alguns treballadors que no són propietaris, però no van voler fer declaracions per les possibles represàlies dels seus superiors. H



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT