PUBLICITAT

Internet i el rol dels polítics centren la sessió de debat

  • El públic pregunta pels límits i avantatges de la xarxa, pel paper dels governs i per l'educació
EL PERIÒDIC
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Els conferenciants i la presidenta de la Universitat d'Estiu, ahir al debat Foto: ÀLEX LARA

La Universitat d'Estiu va dedicar la sessió d'ahir al matí al debat entre els conferenciants que participen en aquesta edició i el públic. Els temes que van centrar les preguntes i explicacions dels assistents van ser els límits i avantatges d'internet i el rol de la política en la situació actual, lligat en gran mesura al mercat econòmic. Tal com va explicar la presidenta de la Universitat d'Estiu, Josefina Castellví, durant la trobada hi van haver posicionaments diferents respecte a les mateixes qüestions, però també es va constatar la complementarietat existent entre les exposicions d'alguns conferenciants.

Internet / La primera de les preguntes que va fer un dels assistents va estat dirigida al periodista Vicent Partal, que en la seva ponència ja es va centrar en el paper d'internet en la crisi. En aquesta ocasió, però, se li demanava per la manera de discernir dins la xarxa quina és la informació que val la pena, que és fiable, i la que no. Partal va opinar que no hi ha una manera de fer-ho, sinó que és la pròpia capacitat crítica de cadascú la que ens ha de guiar. En aquest sentit, Partal va incidir en que la quantitat d'informació que es pot trobar a internet no es pot dir que és massa, perquè llavors tendiríem a pensar que no en cal més, i no és així, sinó que el que hi ha és «massa palla i massa brutícia».

El filòsof Daniel Innerarity va coincidir en aquest punt, i va afegir que la intel·ligència està en saber discernir el que val la pena i en prescindir de certa informació.

Una altra inquietud que genera Internet és la influència que té en el dret a la intimitat de les persones. Innerarity va reconèixer el risc de pèrdua d'intimitat, però va enfocar aquest fet cap al seu vessant democràtic, indicant que quan un fa alguna cosa sap que «tard o d'hora se sabrà». Així, segons el filòsof, internet contribueix a que se sàpiguen els secrets, però opina que «potser no hem buscat els secrets allà on estan», i es referia als casos destacats per Wikileaks, que afecten als polítics. Finalment va afegir que actualment és el món econòmic el que domina, i que, en canvi, s'ataca sempre al món polític, informa l'ANA.

L'economista i director general adjunt de BSA, Josep Segura, va reconèixer que els estats estan actualment en mans dels mercats, però va assenyalar que «han estat ells qui s'han posat a les seves mans en endeutar-se».

Reconduir l'educació / Durant la trobada, un dels assistents es va interessar per les opinions dels conferenciants respecte a l'educació, qüestionant si creuen que s'haurien de repensar les assignatures que s'ofereixen. Innerarity va apuntar que una de les coses que s'hauria d'ensenyar als alumnes és «aprendre a descobrir i reformular els problemes», perquè assegura que sovint passa que pensem que no hi ha problema on sí que n'hi ha, i que això no ens permet posar-hi solució.

Segons el periodista Vicent Partal, però, el que cal és «lluitar contra el facilisme, i donar valor a la complexitat». Va opinar que sovint es volen simplificar les explicacions que es donen, i no sempre serveixen, i que, a més, això impedeix «que després tinguem la capacitat per entendre una societat complexa». Partal també va exposar la idea de poder votar a diferents partits amb percentatges.

Valoració de la trobada / La presidenta de la Universitat d'Estiu, Josefina Castellví, va fer una valoració molt positiva de la trobada del matí, i va dir que havia valgut la pena escoltar les opinions dels diferents conferenciants sobre un mateix aspecte. A la tarda, després de la conferència de Dominique Voynet, va tenir lloc un debat entre els conferenciants i el públic que va seguir la tònica del matí, però centrant-se en uns temes concrets.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT