PUBLICITAT

El 43% del parc automòbil té més de deu anys d'antiguitat

  • Malgrat la situació econòmica el total de vehicles segueix pujant, superant-se per primera vegada els 71.000
CLARA GARNICA
ESCALDES-ENGORDANY

Els estralls de la crisi econòmica són indubtables al sector de l'automòbil, que ha vist retallades les seves vendes considerablement els darrers anys. Amb tot, però, la manca d'operacions de compra-venda no ha suposat una disminució del parc automòbil del país, tot al contrari. La població no compra, però no es desprèn dels seus vehicles malgrat el cost que poden generar. La conseqüència d'aquesta situació és l'envelliment del parc automòbil. Actualment, i segons les dades facilitades pel ministeri d'Economia, el 43% té més de deu anys d'antiguitat.

Les dades més recents del ministeri, del passat juliol, indiquen que hi ha 52.602 turismes matriculats a Andorra. D'aquests, uns 10.600 tenen menys de cinc anys, és a dir, van ser adquirits als darrers anys de bonança econòmica i també un cop arribada la crisi. A partir de l'any 2009, ja en època de vaques magres per la societat, hi ha gairebé 4.000 nous vehicles matriculats (tots ells amb la lletra «K»). Cal tenir en compte, però, que en aquest segment també hi poden entrar rematriculacions de vehicles per part de persones provinents de l'estranger que han vingut a treballar a Andorra.

Però enfront d'aquests poc menys de 4.000 vehicles considerats nous hi ha un important volum d'automòbils antics circulant pel país, amb el conseqüent cost pel medi ambient que això representa i reducció de la seguretat per tenir menys equipaments. Uns 7.800 vehicles tenen entre 10 i 15 anys, gairebé 6.900 tenen entre 15 i 20 i més de 7.800 en tenen més de 20. D'aquests, 5.535 van encara amb l'anterior sistema de matriculació, sense lletres a la placa.

Davant aquesta situació i també cercant la injecció econòmica pròpia el sector reclama més ajudes per a la compra de vehicles. El nou Govern, de la mà del ministre d'Economia i Territori, Jordi Alcobé, va anunciar durant la darrera edició de la Fira de l'AIVA (l'Associació d'Importadors de Vehicles) reduccions fiscals per incentivar la compra entre la població. L'AIVA, però, no ho considera suficient i pocs dies més tard va demanar «ajudes més significatives» per poder recuperar el sector. De moment, les dades de matriculacions de vehicles estan per sota les de l'any passat.

71.800 vehicles / Això si, els cotxes seran més vells, però no per això els ciutadans se'n desprenen. L'opció de moure's amb transport privat sembla que no perd adeptes, malgrat el cost més elevat que representa enfront de moure's amb transport públic o caminant. Actualment hi ha més de 52.000 turismes circulant pel país, una xifra molt alta partint d'una població de 85.000 persones (i encara més alta si finalment el cens es rebaixa, tal i com els darrers estudis apunten).

Afegint a aquests turismes les camionetes, les furgonetes, els autobusos, camions, motos, remolcs i tractors, el parc automòbil arriba als 71.800 vehicles, un llindar mai abans superat. I sembla que la tendència no ha d'aturar-se perquè l'evolució des de l'any 2005, amb crisi o sense, sempre ha estat a l'alça. En aquell any hi havia 66.911 vehicles, un 7% menys que ara. Aquest total ha anat creixen cada any. L'increment entre el 2009 i el 2010 va ser de 913 vehicles.

Menys motocicletes / Finalment, el Ministeri d'Economia també porta el còmput de les motocicletes, els vehicles especials i les motos de neu. Pel que fa a les motos de menys de 50 c.c. la tendència ha estat a la baixa. Ara n'hi ha 2.836 mentre que fa sis anys n'hi havia 3.569. D'altra banda, hi ha 2.004 vehicles especials i 471 motos de neu.

Sumant tot aquests diferents mitjans de transport, Andorra disposa actualment de més de 77.000 vehicles. Tenint en compte que els menors d'edat no poden disposar de vehicle propi, s'aprecia que tota la ciutadania andorrana disposa almenys d'un mitjà de transport privat. H



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT