PUBLICITAT

El Govern convocarà un concurs aquest any per fer un heliport

  • El plec de bases serà «obert», sense condicionar-ne la ubicació, i l'obra es finançarà per concessió
P. G.
ANDORRA LA VELLA

Periodic
L'Hospital Nostra Senyora de Meritxell disposa d'un heliport per a les urgències mèdiques Foto: EL PERIÒDIC

Des del punt de vista del Govern, està clar que «Andorra ha de disposar d'un heliport per tenir un punt de sortida amb altres destinacions turístiques o de negoci», en paraules del ministre d'Economia i Territori, Jordi Alcobé. És una opinió compartida també per diversos sectors del teixit empresarial del país. Un aeroport no és viable tal i com ja va dir l'Organització d'Aviació Civil Internacional (OACI) en un informe encarregat pel propi Executiu l'any 2008, quan l'aleshores ministre d'Ordenament Territorial, Xavier Jordana, va posar damunt la taula la proposta de tenir un aeroport propi. Però sí un nou heliport públic. I en això s'està treballant. L'Executiu té damunt la taula diverses propostes i vol treure un plec de bases i una concessió per analitzar quina de les opcions és més factible. Aquest concurs es vol tirar endavant aquest mateix any, segons va informar Alcobé.

El Govern té damunt la taula «quatre o cinc propostes» d'heliport. Algunes d'ubicació i d'altres de model de gestió, sense condicionar cap tipus d'indret on instal·lar-lo. Pel que fa als possibles llocs on construir la infraestructura, hi ha propostes que assenyalen el Roc de Patapou –al pic del Carroi–, a la zona d'Encorcers –a la capital–, prop de la gossera a la Duana de la frontera hispanoandorrana, i una altra a Ordino. Malgrat aquestes ubicacions, no es descarta que n'hi puguin haver d'altres, segons va apuntar el ministre titular de Territori en una entrevista amb EL PERIÒDIC.

Malgrat ja tenir algunes propostes d'ubicacions, la intenció de l'Executiu és fer un plec de bases «obert», sense condicionar pel lloc on s'instal·li. La voluntat és que els propis licitants puguin proposar un lloc i un model de gestió, i així «que al final el millor lloc tècnic i d'ubicació sigui el que s'esculli, juntament amb el model de gestió». El que sí haurà de definir el plec de bases és quin radi o isòcrones haurà de tenir el futur heliport. És a dir, establir quant de temps màxim s'hauria de necessitar per accedir-hi des dels diversos punts de la geografia andorrana. Si d'un quilòmetre, dos, o en temps, cinc minuts o deu minuts. Val a dir que en l'informe fet per determinar la viabilitat d'un aeroport, l'OACI establia un lloc prou concret per ubicar-hi l'heliport.

UNA INFRAESTRUCTURA NECESSÀRIA / Alcobé va justificar que l'heliport «és necessari perquè el nou model econòmic és implantejable sense un accés directe a altres llocs de centre de negoci o turístics». El ministre d'Economia va argumentar que en l'actualitat, tant el turista com l'emprenedor o l'home de negocis «necessita del temps, com un recurs molt escàs», i com més a prop tingui la destinació per poder fer una activitat, millor. Alcobé encara va afegir que «avui en dia estar a tres o dos hores dels primers nuclis importants és un lloc prou llunyà» i això pot frenar els negocis que es podrien fer a Andorra.

Per una altra banda, el ministre va exposar que «hi ha helicòpters amb 15 o 20 places», i per tant «estem parlant d'una infraestructura prou important a nivell turístic i de negocis».

FINANÇAMENT / El que sí que està definit és el sistema de finançament de la futura infraestructura. Segons va explicar Alcobé, serà pel sistema de concessió, pel qual el constructor es farà càrrec del cost de la inversió, que anirà recuperant amb la gestió de l'heliport.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT