PUBLICITAT

Segell de qualitat pels productes agrícoles autòctons a finals d'any

  • La distinció ha de servir per promoure l'agricultura i alhora esdevenir atractiu per a turistes i nacionals
ÈLIA ORTS GARRI
ORDINO

Periodic
Al cos de l'article, el dinar de germanor entre ramaders i altres en motiu de la benedicció del bestiar a la Rabassa d'Ordino. A la galeria, el mossen beneeix els presents i a l'esquerra uns curiosos s'apropen als animals. Foto: ÀLEX LARA

El departament d'Agricultura –inscrit dins el Ministeri d'Economia i Territori– treballa en la creació d'un segell de qualitat per distingir els productes agrícoles autòctons. Els càlculs del ministre, Jordi Alcobé, apunten a finals d'aquest mateix any com a data per a la seva aprovació. La voluntat d'aquesta certificació és de potenciar els productes cultivats i produïts al país, com poden ser les trumfes, les plantes medicinals o la mel andorrana.

La distinció, sota la marca Andorra, dels productes agrícoles autòctons també serà un atractiu turístic que a més permetrà «diferenciar-nos en preu i qualitat», va manifestar el ministre, a més de «donar garanties al consumidor». És una manera, a més, de reconèixer també la feina feta per pagesos i ramaders, que han treballat per aconseguir productes de qualitat.

Tot i que les previsions d'Alcobé són que el segell es pugui aprovar abans que s'acabi el 2011, de moment encara s'està treballant en el marc legal i cal acabar de definir els paràmetres a tenir en compte, si tots els productes elaborats al país podrien obtenir el segell o si es limita als productes conreats, i acabar d'establir els requisits i els protocols a seguir.

La voluntat no és d'exportar els productes amb el segell de qualitat d'Andorra, sinó de donar-los a conèixer dins el país. De fet, Alcobé va assegurar ahir que «hi ha una demanda turística local prou important com per poder tenir productes propis i bons», i que aquests s'ofereixin a les botigues i supermercats del país, com passa a les contrades veïnes, a tall d'atractiu turístic. Segons va exposar el ministre, aquesta és una demanda patent tant per part dels habitants del país com dels visitants.

Des de l'Associació de Pagesos i Ramaders, Miquel Font va mostrar-se satisfet i va recordar que aquest segell de qualitat «fa temps que estem reivindicant-lo». Així mateix, va considerar que serà bo per a la comercialització dels productes del país i que ha de donar tranquil·litat al consumidor, ja que es donaran garanties de la qualitat i la traçabilitat dels productes. Igualment, Font va subratllar que amb el segell s'establiran unes «regles de joc» per a tothom, i així s'evitaran perjudicis per als pagesos i per a la imatge del país.

FIRA DE PRODUCTES AGRÍCOLES / Mentre no arriba el segell de qualitat es seguirà promocionant els productes agrícoles. La voluntat del Govern era organitzar una fira específica de productes agrícoles a la primavera o a l'estiu, però per aquest any no ha estat possible. Per això s'optarà per fer una prova pilot coincidint amb la Fira d'Andorra la Vella, a l'octubre. Set o vuit productors andorrans, segons va apuntar el ministre encarregat d'Agricultura, presentaran i promocionaran els seus productes –trumfes, plantes medicinals, la carn de qualitat del país i la mel andorrana, entre d'altres– en un estand d'uns 20 metres, separat de la gran vela de la fira.

D'altra banda, i també per promocionar els productes autòctons, es vol elaborar un mapa on s'indiquin els comerços on adquirir-los o llocs on trobar els aliments típics del país.

IDENTIFICACIÓ GEOGRÀFICA PROTEGIDA / Alcobé també va aprofitar la benedicció del bestiar a la Rabassa d'Ordino per exposar que recentment s'havia contactat amb Brussel·les per conèixer la situació de la Identificació Geogràfica Protegida (IGP) en la què fa temps s'està treballant i es reivindica per a la carn andorrana. La resposta rebuda va ser que de cara el setembre estaria enllestit, i per tant Alcobé calcula que a la tardor ja es pugui vendre la carn amb aquest segell.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT