PUBLICITAT

Els comerciants del Pas són més optimistes amb la llei d'horaris

  • Els sindicats i associacions de treballadors lamenten que no se'ls hagi tingut en compte
SELVA LÓPEZ
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Turistes passegen per l'avinguda Meritxell, ahir al matí. Foto: TONY LARA

El Pas de la Casa no té les mateixes necessitats que la resta de parròquies ni que l'eix central del país. Els comerciants de la població ho tenen clar i per això segueixen un horari adaptat al turista francès. Molts obren a les vuit del matí i no tanquen al migdia, perquè és en aquest període quan es concentra el major volum de visitants. L'aprovació de la nova llei d'horaris comercials ha estat acollida amb escepticisme --ja que encara és difícil preveure'n els resultats- però també amb actituds positives: «És bo tenir llibertat i que cadascú es pugui organitzar en funció dels seus empleats i clients», comentava Jean-jacques Carrier, president de la Iniciativa Publicitària del Pas de la Casa.

Una de les grans demandes dels comerciants de la localitat era l'ampliació horària dels diumenges, sobretot, durant els mesos d'hivern, quan «els turistes que vénen a última hora del dia agraeixen trobar un supermercat o una botiga de lloguer d'esquís oberta». Una petició que sembla satisfer la nova llei. Així ho explicava Antonieta Vila, tresorera de l'Associació de Veïns i Comerciants del Pas de la Casa. Vila qüestionava, però, que la implantació de més llibertat d'horaris es tradueixi en un increment de vendes, ja que «el francès, a les vuit del vespre, ja ha plegat, inclús abans». No obstant, declarava que des de l'associació sempre han defensat la flexibilitat d'horaris. Aquesta darrera opinió coincideix amb la de Jean-Jacques Carrier, qui afegeix que en els temps difícils «s'ha de fer tot el possible [per reactivar el comerç]».

Si bé al Pas de la Casa la nova normativa no sembla haver causat un gran trasbals, l'opinió del sindicat de treballadors i de l'associació de la micro, petita i mitjana empresa (PIME) contrasta notablement amb el punt de vista de la Federació d'Associacions de Comerciants d'Andorra (FACA) i de les grans superfícies comercials.

La nova llei no solucionarà el problema del turisme ni incrementarà les vendes. Aquesta és l'opinió del president de la PIME, Marc Aleix, qui lamenta que no s'hagin tingut en compte les al·legacions que van portar al Govern. Segons Aleix, «a Andorra no tot depèn dels comerços», sinó que hi ha altres sectors que s'han de tenir en consideració: «Andorra està en el que comunament es diu fora de mercat». Aleix va afegir que la llei només beneficiarà les grans superfícies en detriment del petit comerç i va recordar que el petit propietari acostuma a estar a la botiga des de que s'obre fins que es tanca, cosa que suma moltes hores. Amb aquestes mesures «proven d'asfixiar els petits comerços», va concloure.

Lorenzo Abella, gerent de l'Illa Carlemany, es mostrava ahir a l'expectativa de la nova llei d'horaris comercials. «Ningú sap encara com anirà, però l'experiència de compra hauria de ser positiva». Des de l'Illa Carlemany han optat per fer un horari estàndard tot l'any i un calendari amb els dies «més forts», que seran 10 o 12 a l'any, en els quals allargaran fins a les 22h. De moment, afirmava, «el tema encara no està tancat», però possiblement l'horari habitual serà fins a les 21h. El que sí que tenen clar és que tant les grans superfícies de l'Illa, com ara Monoprix, com les petites botigues del centre comercial, tindran el mateix horari.

El Sindicat d'Hosteleria i Comerç està en «total desacord» amb la nova llei que permet l'ampliació dels horaris comercials i la va qualificar «d'imposició directa». El seu secretari general, Toni Capdevila, va explicar ahir que amb l'anterior Govern van tenir contacte, però que l'actual Executiu no els ha tingut en compte: «No se'ns ha donat l'oportunitat d'arribar a un acord». Capdevila lamentava aquest fet, ja que, deia, «la funció del sindicat és precisament la de dialogar».



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT