PUBLICITAT

Més de 6.000 sol·licituds de tràmits duaners es fan ara 'on line'

  • La Duana té previst signar acords amb les agències duaneres per operar amb intercanvi d'informació de dades
P. G.
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Agents duaners a l'oficina de tràmits de control de vehicles i mercaderies a la duana francoandorrana. Foto: TONY LARA

L'Administració es modernitza i un dels objectius és agilitzar les tramitacions, que segons quines pot ser farragós. Des del departament de Duana ja fa temps que s'està treballant en aquest aspecte i des del passat 1 d'agost els tràmits duaners es poden fer via electrònica a través d'internet. Es tracta de tres tipus de sol·licituds i declaracions que afecten a més de 50 empreses andorranes i a un total de 6.000 tramitacions anyals. La Duana també té previst la signatura d'acords amb les agències i operadors que treballen amb elles com a representants d'empreses, per tal de fer un reconeixement mutu d'adreces electròniques i d'acceptació d'intercanvi d'informació. Acords que es realitzen per manca de la llei de la signatura electrònica, segons va explicar Raül Bartolí, director adjunt de Procediments Duaners del Departament de Duana.

Un dels tràmits que es poden fer via electrònica és la sol·licitud de devolució parcial de l'impost especial del gasoil professional, per al transport de persones o mercaderies, camions i autobusos. Aquesta tramitació implica a 54 empreses del Principat i a 302 vehicles. Des de la Duana es preveu que s'acullen a la nova tramitació electrònica el 80% de les empreses, «perquè la resta són autònoms i els hi costa més», va explicar Bartolí.

La segona de les tramitacions que es fan des de la passada setmana per internet és la dels modificatius de declaracions. Aquesta mesura comporta a l'operador un estalvi econòmic del preu públic de 2,14 euros per document. Es tracta de les modificacions que es fan de la declaració d'importacions i exportacions. El director de Procediments Duaners explica que durant l'any s'efectuen 300.000 declaracions, d'aquestes hi ha un percentatge del 2% (6.000) que necessiten modificar-se.

ACORDS AMB LES AGÈNCIES /Les empreses presenten aquest tipus de tràmits a través de les agències de duana, que són menys d'una desena, i és per aquest motiu que el departament de Duana té previst signar uns acords amb aquests operadors per fer les tramitacions on line, i per l'intercanvi d'informació.

Finalment, la tercera de les tramitacions és la de la declaració dels preus definitius de les importacions d'hidrocarburs. Són una dotzena d'empreses les importadores de carburants del país que efectuen unes 120 tramitacions.

La modernització dels tràmits duaners no afecta el funcionament diari d'aquest departament, segons va explicar Bartolí, perquè les tramitacions es realitzen igualment, el que fa és alleugerir i donar comoditat als usuaris que setmanalment o mensualment han de passar per aquests tràmits burocràtics.

Al tractar-se de dades confidencials, la Duana fa els convenis corresponents amb totes les parts per acordar l'intercanvi d'informació i guardar la confidencialitat.

Per altra banda, a principis de l'any vinent es preveu que el departament de Duana estrene un nou sistema informàtic que facilitarà fer més tramitacions on line, a més de totat l'operativa duanera. «A través d'un sistema pasword ens permetrà efectuar multitud de funcions via electrònica», va manifestar Bartolí. Aquesta modernització en el funcionament del departament permetrà a més tenir un intercanvi d'informació més directa i ràpida per tots els usuaris que puguin accedir-hi.

Amb tot des de l'Administració es pretén donar facilitats i agilitzar aquelles diligències burocràtiques que fan perdre més temps.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT