PUBLICITAT

Buster Keaton a Sant Esteve: un còctel absolutament inèdit

  • L'organista Jürgen Essl acompanyarà la projecció d'?El maquinista de la General'
EL PERIÒDIC
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Buster Keaton, en una celebèrrima escena d'El maquinista. Foto: EL PERIÒDIC

El Festival internacional d'orgue torna a escena amb una triple proposta d'estiu. Atenció, perquè hi ha canvis al cartell: l'anunciada vetllada d'improvisació a Sant Pere màrtir d'Escaldes a càrrec de l'intèrpret alemany Gereon Krahforst ha estat substituïda per un viatge al barroc europeu amb l'alacantí Francisco Amaya com a mestre de cerimònies. Atenció al repertori, amb la patum indiscutible del renaixement espanyol (Cabezón) i les dues vaques sagrades del barroc germànic: Bach i Pachelbel. Això serà demà a la parroquial d'Escaldes, ja s'ha dit.

Però la molt prometedora i absolutament inèdita sorpresa del festival és la pastilla que la Fundació Amics dels Orgues ha preparat per a dissabte a l'església de Sant Esteve, a la capital: la projecció d'El maquinista de la General, una de les obres mestres de Buster Keaton –ambientada a la guerra de secessió nord-americana i a compte, recordarà el lector, del segrest d'un comboi sudista per part d'un escamot de la Unió– amb acompanyament d'orgue. I no de qualsevol: Keaton compartirà protagonisme amb l'alemany Jürgen Essl, intèrpret, compositor, professor al conservatori d'Stuttgart i un consumat especialista en la improvisació, una de les sorts més desconegudes –però també més interessants– de l'orgue. Essl improvisarà a Sant Esteve durant la projecció de la pel·lícula, recuperant així el que fins a l'adveniment del cine sonor va ser habitual: l'acompanyament de les pel·lícules amb música en directe que improvisava a la sala un pianista. La tercera cita de l'estiu es farà esperar fins al 17 d'agost i serà –ara sí– a Sant Iscle, amb l'orgue ibèric que Joaquín Lois acaba de posar a punt. Sota el lema L'orgue barroc a Alemanya, contrapunt i polifonia, l'organista basc Esteban Landart insisteix en el repertori germànic, ara amb Bruhns, Buxtehude i novament Bach. Però quin Bach: el preludi coral d'An wasseflussen Babylon i el Preludi i fuga en mi menor. Només sentir-ho, fa venir salivera.

Fins aquí, la dosi estiuenca d'orgue. El Festival descansarà després fins al desembre, amb una nova tanda de concerts a la Massana –el 6 de desembre, amb una prometedora combinació d'orgue (Frances Pi) i tenora (Marià Franco)– i Andorra la Vella, la tradicional vetllada de Sant Esteve (però, ep, el 28 de desembre) amb una altra proposta si no inèdita, com a mínim cara de veure i de sentir: orgue (José Luis Echechipía) i arpa (Estíbaliz Aldecoa). No hi haurà més orgue, perquè el Festival ha absorvit els antics cicle d'estiu i de tardor en un sol cartell que s'allarga des de Setmana Santa i fins a fi d'any. Com és habitual i molt saludable costum de la casa, l'entrada als concerts és gratuïta. El dia d'El maquinista, però, hi haurà col·lecta a benefici de Mans Unides.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT