PUBLICITAT

Carril bici: un acord ignorat

  • El Pla d'infraestructures obvia la incorporació de carrils per a bicicletes proposada pel Consell General
EVA ARASA
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Un ciclista circula per l'avinguda de Salou d'Andorra la Vella (CG-1), ahir al migdia. Foto: ÀLEX LARA

Casa de la Vall, 14 de gener de 1999. El Consell General aprova una Proposta d'acord relativa a la incorporació d'un carril de bicicletes o vorera d'emergència «en els nous vials i en els ja existents».

12 de maig de 2003. El Govern aprova el Pla sectorial de noves infraestructures viàries. El subapartat que porta per títol Seccions tipus considerades, és a dir, allà on es dibuixa com hauran de ser, genèricament, les noves vies, diu literalment que l'anàlisi de la necessitat futura de les noves vies de comunicació planificades s'ha fet «tant des del punt de vista del vianant com del trànsit de vehicles». No hi ha cap menció específica de les bicicletes, si bé és cert que tampoc no detalla si s'han tingut només en compte, o no, els vehicles motoritzats.

L'enigma queda resolt unes línies més avall, quan es descriuen aquestes «seccions tipus». Per als trams a cel obert, hi ha dues opcions. La primera, per a zones interurbanes, preveu una amplada mínima total de 15 metres: tres carrils de 3,50 metres (el central pot ser reversible en funció del moment i dels volums de trànsit), vorals exteriors de 0,25 metres i voreres de 2 metres d'amplada cadascuna. L'altra, per a zones urbanes, té igualment una amplada mínima total de 15 metres, distribuïts de la següent manera: dos carrils de 3,50 metres, dues bandes d'aparcament en cordó de 2,25 metres i voreres d'amplada mínima d'1,75 metres cadascuna.

En el cas dels túnels, com es pot suposar, tampoc no hi ha espai previst per a les bicicletes. Els túnels unidireccionals de dos carrils, segons el Pla sectorial, hauran de tenir una amplada mínima de 10 metres: dos carrils de 3,50 metres, vorals exteriors de 0,75 metres i voreres estrictes, també de 0,75 metres. D'altra banda, els túnels bidireccionals de dos carrils tindran una amplada mínima d'11 metres: dos carrils de 3,50 metres separats per una mitjana física de 0,50 metres, vorals exteriors d'1 metre i voreres estrictes de 0,75 metres. Finalment, els túnels bidireccionals de tres carrils tindran una amplada mínima de 14 metres: tres carrils de 3,50 metres (el central pot ser reversible), vorals exteriors d'1 metre i voreres estrictes de 0,75 metres.

NO HI CABEN / En definitiva, de carril bici, res de res. L'amplada dels vorals, a més, no té res a veure amb el que seria l'amplada d'un carril bici fet segons els paràmetres acceptats internacionalment. Sense anar gaire lluny, el Manual per al disseny de vies ciclistes de Catalunya, elaborat pel Departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat l'any 2007, estableix que un carril bici unidireccional en zona interurbana –és a dir, un tipus de carril bici que es podria mirar d'encabir a l'espai reservat per al voral de la carretera– ha de tenir una amplada mínima d'1,50 metres, amb una amplada recomanada de 2 metres.

Els vorals previstos al Pla sectorial d'infraestructures fan 0,25 metres: ni deixant la carretera sense gens de voral –cosa impensable per la seva perillositat– no hi cabria un carril bici mínimanent segur i confortable per als ciclistes. Pel que fa a les voreres, a les que fan 2 metres sí que hi cabria un carril bici –d'una sola direcció– menjant-se significativament l'espai per als vianants.

Els càlculs no surten del no-res. Un ciclista estàtic ocupa un 0,60 metres, que és l'amplada del manillar. L'espai de maniobra es xifra en 1 metre: l'amplada del manillar més 0,20 metres per banda per moure els braços i les cames. L'espai confortable arriba, per consegüent, fins als 1,50 metres, com a mínim, per tal que el ciclista percebi una sensació de seguretat.

Una de les infraestructures de comunicació realitzades amb posterioritat a l'acord que va adoptar el Consell General el 1999 i recollida al Pla sectorial del 2003 és el desdoblament de la carretera general entre Santa Coloma i la Margineda. Salta a la vista que el projecte va ignorar les bones intencions d'aquella proposta parlamentària: el Consell General «insta el Govern a incorporar, tant en el disseny dels nous vials com en la remodelació i adequació dels ja existents, un carril per a bicicletes o, en el seu defecte, una vorera d'emergència per on els ciclistes puguin circular sense perill».



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT