PUBLICITAT

L'helicòpter havia transportat una càrrega abans de l'accident

  • L'eslinga per transportar el pes es va dividir en dos parts separades per 25 metres entre elles
P. G.
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Els investigadors inspeccionen l'eslinga de l'helicòpter que es va partir en dos trossos. Foto: TONY LARA

Abans del fatídic vol que el passat mes de juny es va cobrar la vida de cinc persones a tocar del refugi de Juclà, el pilot i el mecànic havien transportat una càrrega amb l'eslinga. Aquesta és una informació que dóna l'informe previ de l'estudi sobre l'accident de helicòpter que, tot i ser provisional, aporta noves dades com la distància en metres de l'accident. De l'informe, elaborat per la Comissió d'Investigació d'Accidents i Incidents d'Aviació Civil (CIAIAC) de l'Estat espanyol, es pot concloure que que va ser l'impacte amb un pi el que va provocar que l'helicòpter es precipités.

La dada destacada que remarca aquest informe,després de donar les dades de l'aeronau, de la ubicació del lloc de l'accident i dels morts i ferits, és la de que abans del fatídic vol, el pilot i el mecànic ja havien transportat una càrrega amb l'eslinga de 10 metres de longitud, des de la base de l'empresa Heliand fins la zona de càrrega on va embarcar el personal. Aquesta dada pot confirmar la primera hipòtesi plantejada que apuntava el cable com el causant de que s'enganxés en un arbre provocant la desestabilització de l'aparell.

En aquest sentit, els investigadors detallen que l'eslinga, o cable per transportar càrregues, es va trobar a uns 85 metres a la dreta de les restes principals del monoturbina i que estava dividit en dues parts, separades aquestes per 25 metres entre si.

«A bord anaven el pilot, el mecàni, quatre operaris i un gos. Poc abans del punt on havien d'aterrar, l'helicòpter va impactar amb un pi es va precipitar, 15 metres més endavant», diu l'informe.

Els investigadors determinen que va ser el foc el que va afectar la nau i que va provocar que cinc dels sis ocupants moriren i un va resultar greu amb cremades en el 70% del seu cos. El gos també va resultar ferit.

Pel que fa a les restes de l'helicòpter, destruït i que va quedar totalment malmès repartint parts diferents en llocs d'aquesta zona pròxima al pont d'Incles, els investigadors detallen on es van veure. «Es van trobar a uns 100 metres d'una zona arbrada, situada en la trajectòria del vol, on també es van trobar trossos de branques tallades i arrancades i altres petites restes de l'helicòpter», diu l'informe.

Els investigadors situen sobre les 9.00 l'hora de l'accident i destaquen que el model de la nau era un Eurocopter AS-350-B· matrícula EC-LHP, i que realitzava «un vol de trasllat de persones des d'una zona de càrrega situada en les proximitats del Pont d'Incles cap al refugi del Juclà situat junt a l'estany Primer del Juclà, a la parròquia de Canillo».

Els especialistes determinen que en el moment de l'incident les condicions meteorològiques eren bones, com poc vent i cel clar.

Els dies posteriors a l'accident, el lloc dels fets va comptar amb una alta presència d'especialistes en l'estudi de sinistres de l'aviació civil espanyola, així com també integrants del Buerau d'Enquête Sur les Accidents d'Aviation i tècnics de l'empresa Eurocopter, que va fabricar l'aparell i de la firma Turbomeca que produir el motor.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT