PUBLICITAT

Despres renova dos anys amb KTM i farà el Dakar fins el 2013

  • La relació amb Marc Coma comença a normalitzar-se després d'una primera reunió per unificar esforços
R. M. S.
ANDORRA LA VELLA

Periodic
El francès Cyril Despres, ahir abans de la roda de premsa que va oferir a la seu de Nevasa, a Andorra la Vella Foto: TONY LARA

Quan un esportista es manté en silenci, és que treballa a l'ombra. Les notícies estaven coixes de Cyril Despres, però una vegada superat un temps en què la seva paternitat està assentada, amb el passat Ral·li Dakar lluny en el temps –va ser segon per darrere de l'etern rival, Marc Coma– i el pròxim ja en ment –serà més dur, amb dos dies més de competició, més sorra i més quilòmetres i un tercer país, Perú, a més d'Argentina i Xile–, era el moment de dir la seva. Com a primera informació, important, clau, ben pensada i reflexionada i una nova aposta de futur, és l'acord amb KTM per renovar per dues temporades. D'aquesta manera el compromís entre les dues parts és ferm per ser a les dues pròximes edicions de la cursa dakariana. Això és, fins el 2013. Com a mínim. De cotxes, per als que esperen que un dia canviï les dues per les quatre rodes, no en vol saber res, «perquè en la moto les decisions les agafes tu, i si van bé està bé, però si no el culpable només ets tu». Paraula de Despres: «Anar en cotxe no m'agrada, encara m'agrada la moto, la solitud, i no tant competir amb un copilot al costat».

El que també diu el resident al Principat és que la seva relació amb Coma es redreça. Fa dos mesos hi va haver una reunió a Alemanya entre els dos pilots i el cap de Motorsport de KTM. La raó és clara, perquè la marca austríaca sap que no guanya ningú, ni els pilots ni KTM, amb els eterns problemes entre Despres i Coma. En els últims Dakars, si no va ser per una sanció al català, va ser per una al francès, i el que es pretén per a les pròximes edicions és treballar si no de la mà, almenys no amb enemistats evidents.

A més, hi havien persones al voltant dels pilots que no feien més que mal. Segons Despres, un era Jordi Arcarons –ara està amb Laia Sanz–, i l'altre un home de Repsol «que finalment Coma s'ha donat compte que no feia bé les coses». «No me n'aniré de vacances amb Coma, però tant ell com jo el que no volem són tants problemes. Si tenim una guerra interna entre nosaltres, qui perd és KTM», va dir ahir Despres, tot i que en el fons també hi ha una por, lògica, a que entre tanta mala llet surti un pilot per aprofitar la situació i fer-se amb el títol del Dakar, cosa que sembla reservada des de fa temps tant a Despres com a Coma: «Si nosaltres ens parem, ens poden agafar gent com David Casteu –Sherco–, Olivier Pain –Yamaha– o Chaleco López –Aprilia–». Amb tot, el dubte del xilè existeix per a la pròxima edició de gener, perquè el pilot va caure en el passat Ral·li de Tunísia i ara es recupera de les múltiples fractures que va patir i que el van fer sobrevolar la idea de la retirada definitiva de la competició.

La idea d'unificar criteris entre Despres i Coma es notarà, bàsicament, en una mateixa carpa per als dos durant el Dakar, on hi seran els mecànics i les quatre motos KTM –les dels dos líders i els seus motxillers. Despres continuarà amb el portuguès Ruben Faria de company.

CANVI DE FILOSOFIA / La relació entre KTM i Despres ha canviat. La marca austríaca té en ment la promoció i organitza molts actes on el pilot resident ha de ser. Sud-amèrica és el principal objectiu, tot i que també Europa. Al vell continent ha estat a França amb el KTMania on va ser tercer, a Varsòvia (Polònia) on es competia en Fórmula 3, Porsche i Supermoto, a Àustria per fer el Rodeo d'enduro on va acabar 8è entre 1.500 especialistes, i fins i tot ha acabat damunt d'una bicicleta fent una de les etapes del Tour de França que ASO –organitzadora del Dakar, però també de la Grande Boucle– ha fet des d'Issoire fins a Saint Flour, la novena de la passada edició: gairebé nou hores per fer els 210km del dia. Una altra cita va ser la Charity Race de Bèlgica, una cursa benèfica que va significar el final del cicle promocional a Europa per marxar demà a Sudamèrica –ja hi va ser a principis de mes a Lima per la presentació d'una moto–: primer, el Red Bull Los Andes de Colòmbia, per tornar dilluns després de competir dissabte i diumenge.

COMPETICIONS: BRASIL I AUSTRÀLIA / Competir abans del Dakar, Despres ho farà només en dues cites. Ja no pensa en els ral·lis del Marroc ni d'Egipte, on sí que anirà, per cert, Marc Coma. De fet, no correran junts fins el gener a la cita sudamericana. El francès anirà només a Brasil, «on ja sé que només poden guanyar els pilots d'allà», assumeix, i a Austràlia, on mai no ha anat. En total, seran vint dies de competició i més de 8.000 quilòmetres «de calor i pols», segons Despres. Coma, fent Marroc i Egipte, en farà poc més de 3.000 quilòmetres. Després d'això, preparació física i esperar l'hivern per pensar en el mes de gener i el mític Dakar.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT