PUBLICITAT

L'Univers Ripollés pinta de màgia cristal·lina Escaldes-Engordany

  • L'artista espanyol presenta escultures, pintures i gravats per commemorar la capitalitat cultural
LAIA F.MAROT
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
L'artista Juan Ripollés junt a la seva escultura el Pensador, revestida amb cristall de Muran. Foto: ÀLEX LARA

Obertes i accessibles, no juguen a confondre perquè tenen el privilegi de la immediatesa i la intuïció. Així són les quinze escultures de gran format de l'artista valencià Juan Ripollés, exposades fins al 30 de setembre als carrers d'Escaldes-Engordany i que transformen aquets estiu la seva estètica tradicional de comerços en la sala d'exposició de la nova col·lecció escultòrica de Ripollés. La majoria de les figures estan elaborades amb bronze i algunes d'elles contenen una de les aportacions de l'artista més creatives, el revestiment del cos escultòric amb cristall de Murano, tècnica en la qual Ripollés és pioner en tot el món i que «converteix el color en etern, ja que només es pot deteriorar si la temperatura de l'ambient sobrepassa els 1300 graus», va explicar l'artista. La parròquia d'Escaldes-Engordany va inaugurar ahir al matí aquesta exposició a l'aire lliure de naturalisme en simbiosi amb l'entorn que porta per nom Univers Ripollés, juntament amb la mostra titulada Emoció viva, instal·lada a la Sala d'Exposicions del Govern d'Andorra, i que consta d'escultures de mida reduïda, pintures i gravats.

L'artista nascut a Castelló va estar acompanyat durant la presentació de Meritxell Sangrà, cònsol menor d'Escaldes-Engordany, Remei Chamorro, directora de Cultura i Turisme del Comú i Montse Planelles, comissària d'Escaldes-Engordany, Capital de la Cultura Catalana 2011. Durant l'acte, Ripollés, reconegut com un dels artistes espanyols més internacionals i un dels pocs que ha pogut exposar a una ciutat com Venècia (l'altre va ser el colombià Fernando Botero), es va passejar amb el seu curiós barret i una herba a la boca, tranquil, posava al costat de les seves escultures visiblement acostumat a tot el ritual. Momentàniament, va estar acompanyat per un seguici de nens del casal del Comú, amb els quals la seva obra comparteix, tal com l'artista va afirmar, «innocència i ingenuïtat». La nova col·lecció escultòrica del valencià, creada entre els anys 2006 i 2009, consolida la figuració en el seu llenguatge artístic després d'anys amb escultures amb un grau d'abstracció més acusat. Les grans possibilitats cromàtiques del cristall de Murano proporcionen a l'artista el material necessari per donar vida al seu Arc Iris creatiu i envoltar les figures de fantasia i color.

Les escultures a l'aire lliure i la mostra de pintures retracten de manera fidel l'essència de Juan Ripollés i el seu discurs artístic, definit per qüestions com la naturalesa, la condició humana i la complexitat de la relació de l'home amb el seu entorn, descrites amb formes simples, arbitràries i ingènues. Cors, ocells, papallones, llibres... no tenen un doble sentit, representen allò que signifiquen: bondat, intel·ligència, naturalesa. Totes les figueres tenen dos o més rostres, manera amb la qual l'artista mostra la dualitat de l'existència emocional de l'home; algunes, guinyen l'ull amb picardia i amaguen aquells desitjos inconfessables. Ripollés va explicar que ha evolucionat i la seva obra també «la persona que està en sintonia amb ella mateixa, reflexiona, canvia de valors i de manera de viure i la seva obra també. Però el més important és que sempre es pugui identificar l'artista amb la seva obra, que no perdi l'essència».

ELS GRAVATS MATÈRICS/ La Sala d'Exposicions ofereix un ampli espai que l'artista va elogiar: «Amb 79 anys no he tingut mai una exposició tan completa com aquesta». A l'interior, el públic pot admirar una de les aportacions tècniques més conegudes del artista, el gravat matèric, que es diferencia del clàssic perquè introdueix sobre paper materials com el bronze, el marbre o l'arena, entre altres. Introduir aquesta nova tècnica no va ser fàcil. «El procés creatiu és com l'amor», va explicar l'artista, «si t'enamores lluitaràs per la dona que vols, i si el que vols és una nova creació artística, lluitaràs malgrat els fracassos». I va ser així, a partir de fracassos, que Ripollés prefereix considerar «experiències», que l'artista va aconseguir introduir els gravats matèrics, una trentena dels quals es poden apreciar en la exposició. La mostra reuneix també en el seu interior quaranta gravats de tècnica clàssica, vint escultures de mida més petita que les exposades a l'exterior, entre les quals n'hi ha quatre fetes de cristall de Murano. La protagonista, però, és la pintura, amb més de deu composicions de les quals destaquen els dos díptics, de tres metres de llarg i vora dos metres d'alçada. Tots els quadres recopilats per aquesta exposició pertanyen al nou segle, els mes recents són del 2011; tan recents que l'útim el va acabar ahir i «s'ha assecat en el camí», va afirmar Ripollés.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT