PUBLICITAT

L'èxit del màrqueting de l'olfacte

  • Una empresa andorrana ha creat l''odotip', la marca d'aromes per a establiments que aconsegueix atraure clients
P. G.
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Sergi Gonzàlez, amb el guardó del Premi Emprenedors 2011 i una màquina per fer aromes. Foto: EL PERIÒDIC

sabien que una barreja de sàndal, vainilla i cedre crea l'olor de luxe? I que certs aromes fan incrementar la durabilitat dels clients en alguns comerços i per tant ampliar les possibilitats de compres? El màrqueting de l'olor agafa cada cop més importància al mercat i d'això se'n sap l'empresa andorrana Alpematic (Altre Perfum Automàtic), que ha estat guardonada com al Premi Emprenedors 2011 pel Govern i que amb sis mesos de trajectòria amplia el seu mercat fora de les fronteres, creant ‘odotips'.

Un estudi de la Universitat de Rockefeller a Nova York diu que recordem el 35% del que olorem, el 5% del que veiem i el 15% del que degustem. Així ho explica Sergi Gonzàlez, un dels quatre gerents d'Alpemàtic, qui destaca la importància de la cultura olfactiva que està adquirint al mercat del màrqueting comercial.

Els comerços, les botigues, sobretot de luxe i els hotels són els clients potencials, però també ho poden ser les consultes mèdiques o inclòs els llocs de treball d'oficines, en aquest últim cas «per donar un aroma que afavoreixi la concentració, per exemple», explica Gonzàlez.

Amb mig any de trajectòria l'empresa andorrana té ja una agenda de clients al país però també s'ha obert molt al mercat espanyol gràcies a la posada en pràctica de la llei antitabac. Gonzàlez explica que els establiments espanyols busquen ambientadors que neutralitzin determinades pudors que, sense l'olor al tabac, han sortit a la superfície. És per aquest motiu que l'empresa andorrana a més d'aconseguir una marca d'aroma per cada establiment també s'ha especialitzat en la neutralització de les males olors com les procedents de les canonades, la cuina o de suor. «Les expectatives són bones perquè en poc de temps tenim un bon mercat i a Mèxic també ens volen comprar la idea», va explicar Gonzàlez. Ara també hi ha una demanda important per aromes als cotxes de segona mà.

contractar olors temàtics/L'empresa fa un estudi de què vol l'establiment. S'analitza el perfil de client i els valors que el comerç, hotel, restaurant o institució vol oferir als seus clients i usuaris. Alpemàtic pot aconseguir fins a 1.000 fragàncies amb 15 sistemes diferents (des del sistema d'aire condicionat, fins una màquina d'instal·lació a un simple aparell de piles). Decidida la fragància es fa el contracte d'un any on els preus poden oscil·lar d'entre 10 fins a 70 euros al mes. «Som uns sastres en l'àmbit de l'aromatització», es defineix Gonzàlez. Alpemàtic fa el manteniment durant tot l'any perquè el client se n'oblidi i l'establiment pugui disposar del seu aroma sense cap maldecap.

L'empresa ara treballa en l'olor a pizza com una demanda més dels clients, però és l'aroma de cafè, i també el del pa torrat els que estan tenint una bona acceptació al mercat.

Gonzàlez va explicar que estan satisfets del Premi Emprenedors 2011 i que està segur que la demostració pràctica que va fer al jurat va ser el motiu principal de la decisió pronunciada per aquest.

Les empreses ja no només busquen els logotips, les marques o noms dels comerços, ara també busquen ser reconegudes per l'olor. Els objectius que persegueix cada negoci es concreta en l'elaboració de l'aroma per facilitar l'aconseguiment d'aquestes fites. «Està comprovat que determinades olors fan que un client estigui més temps a un comerç», comenta Gonzàlez. Així l'expert en crear odotips explica que per exemple per a una clínica odontològica es pot crear un olor que doni sensació de confiança i relaxació, mitjançant una barreja de lavanda, espígol i bergamota.

A les llars d'infants i botigues de roba o material de nens, es promou l'olor a llaminadures o fruits del bosc, perquè sigui del gust dels infants que passin el temps.

Als despatxos d'oficines, González aposta per algun aroma que aconsegueix un estat de concentració i fresc de cara a l'estiu.

Aquest màrqueting de l'olor no només beneficia a l'empresari, que aconsegueix divulgar a través de l'aroma els seus objectius sinó també per al client que se sent més a gust. Ja se sap, les males olors repel·len.

Sense anar a l'extrem de Grenouille de El perfum, l'olfacte s'ha convertit en un element clau del màrqueting empresarial que Alpemàtic ha sabut explotar.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT