PUBLICITAT

Els comerços de barri i les benzineres podran obrir de 7 a 22 hores sense la limitació setmanal de 84 hores

  • Finalment el dia 14 de març serà festiu recuperable, però no caldrà traslladar-lo, quan coincideixi amb un festiu o cap de setmana
23_06_comerc
El portaveu del Govern, Jordi Cinca, i el ministre d'Economia i Territori, Jordi Alcobé, durant la roda de premsa posterior al Consell de Ministres. Foto: ANA / M. T.
El Consell de Ministres ha aprovat aquest dimecres el projecte de llei de modificació dels horaris comercials després d'incloure algunes de les consideracions fetes per les associacions de comerciants i els sindicats. El ministre d'Economia i Territori, Jordi Alcobé, ha explicat que entre els canvis de la proposta inicial, s'ha suprimit el requisit de complir un màxim de 84 hores setmanals tant per les benzineres com pels comerços de barri, i finalment el dia 14 de març serà festiu recuperable, però no caldrà traslladar-lo, quan coincideixi amb un festiu o cap de setmana. D'altra banda, el projecte de llei inclou una disposició addicional per instar als establiments a impulsar polítiques actives de conciliació de la vida familiar i laboral. Alcobé ha indicat que aquesta modificació s'ha d'emmarcar pròximament dins de la futura llei del comerç, en la que es posaran a treballar a la tardor.
La proposta de modificació de la Llei d'horaris comercials del 2010 que ha aprovat el Govern i que es tramitarà per procediment d'urgència té per objectiu donar més flexibilitat per tal que els establiments puguin adaptar l'horari a les seves necessitats. En aquest sentit, tal com ja es va anunciar, els comerços en general podran obrir de 7 a 22 hores amb un màxim de 84 hores setmanals. Els dies d'obligat tancament són Mertixell, Nadal i Cap d'Any, mentre que l'1 de maig serà un festiu recuperable i el 14 de març també però només quan caigui en cap de setmana, festiu o període d'afluència turística. A més, el Govern podrà establir deu dies a l'any d'obertura lliure.

Una altre dels canvis de la llei és que se suprimeix el requisit de tenir un màxim de dos treballadors per ser considerat botiga de barri, per no anar en contra de la creació de riquesa. A banda de permetre l'autorregulació a través de convenis de col·laboració sectorials, també es permeten els convenis de col·laboració d'empresa. Finalment, el sector de les perruqueries no és considerat comerç de barri com inicialment havien apuntat, ja que finalment els mateixos comerciants s'han fet enrere.

Un dels canvis que s'ha fet a demanda del sector de les benzineres és que aquestes no tinguin la limitació de 84 hores setmanals. El Govern, conscient que aquest tipus d'establiment és competència de les botigues de barri, també ha suprimit la limitació per aquest tipus de comerç. Tot i això, tots dos tipus d'establiments hauran de respectar l'horari de 7 a 22 hores perquè no s'ha acceptat la seva demanda de ser considerades comerç turístic, i només les benzineres podran obrir 24 hores pagant l'impost pertinent que ja és vigent actualment.

La llei manté el dret dels treballadors a tenir fins a 10 diumenges de descans a l'any, i estableix una disposició addicional per tal que els establiments impulsin polítiques actives per conciliar la vida familiar i laboral, per la qual cosa el Govern pot comprovar les mesures implementades i els resultats. Jordi Alcobé ha indicat que es preveu el mateix règim sancionador i disciplinari, i es millora el procediment d'incoació i de resolució dels expedients. A més, la disposició addicional dóna empara jurídica a intervencions del Departament de Treball que farà complir el Codi de relacions laborals, "perquè no s'ha de confondre els horaris comercials amb els drets dels treballadors".

Finalment, Alcobé ha indicat que estan estudiant la conveniència d'ampliar l'horari dels transports públics i de les guarderies tal com han reclamat els sindicats, tot i que ha dit que s'ha de tenir en compte que "no perquè es permeti ampliar els horaris laborals vol dir que tots els establiments ho faran", ja que els costos són importants. De tota manera, s'ha mostrat convençut que els transports s'adaptaran a la demanda. Pel que fa a les guarderies, el ministre ha dit que han parlat amb els comuns per saber quina demanda hi ha durant les darreres hores de la tarda, i que cal ser prudents i tenir en compte que també hi ha tot el sector de l'hoteleria i la restauració que acaben encara més tard.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT