PUBLICITAT

Camp defensa la peatonalització de Meritxell i l'arribada de firmes de luxe

  • El ministre assegura que seran «ferms» en fer complir els drets laborals, un cop aplicada la flexibilització horària
CLARA GARNICA
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Camp explica els projectes de turisme, en una entrevista concedida per EL PERIÒDIC Foto: TONY LARA

Peatonalitzar les avingudes Meritxell i Carlemany i potenciar l'entrada de marques de luxe als comerços del país. Aquestes són dues de les apostes del nou Ministeri de Turisme per remuntar les xifres de visitants, en davallada el darrer lustre. Junt amb aquestes, la proposta de flexibilització dels horaris comercials, que ja està sobre la taula de tots els implicats, empresaris i treballadors, i alguna mesura per omplir els locals comercials buits que hi ha als principals eixos del país.

Francesc Camp, el titular del Ministeri de Turisme i Medi Ambient, va reconèixer que les mesures, per si soles, «no portaran més visitants» però sí la suma de totes elles. La gran prioritat del Ministeri és aconseguir aturar la caiguda de turistes des de l'inici de la crisi econòmica, en què s'ha passat dels 11 milions de visitants l'any als vuit actuals. I les compres segueixen sent un dels puntals de l'oferta del Principat, segons considera el Ministeri.

L'exemple d'aquestes mesures de reincentivació és la peatonalització de les avingudes de Carlemany i Meritxell, malgrat que actualment hi hagi opinions divergents al respecte. «S'ha de fer un esforç, i els que són reticents han d'entendre que això és important i necessari per a l'èxit del país», va manifestar Camp. El ministre demana treball conjunt per aconseguir treure els vehicles de l'eix comercial, «en moments de crisi tothom baixa una mica les seves pretensions i és quan cal treballar més en equip».

Un altre aspecte que vol potenciar el nou titular del Ministeri és «l'arribada de marques de més alta gamma, així com ampliar l'oferta de la mitja gamma» existent. És a dir, luxe i grans cadenes d'èxit internacional per millorar l'oferta actual. Aquesta aposta, més la peatonalització i el fet de poder comprar fins més tard permetrà que l'experiència dels visitants sigui «més agradable», un fet que pot generar «repeticions de visites i de comunicació cap a d'altres persones», va plantejar Camp.

«La por» a denunciar / El nou Ministeri també s'ha posat com objectiu prioritari treballar per fer complir el Codi de Relacions Laborals, sobretot un cop s'apliqui la flexibilització horària, que ha de permetre als comerciants obrir fins les 22 hores de la nit independentment del dia de l'any. Camp va assegurar que seran «ferms» i que posaran «fil a l'agulla si hi ha casos en què no es compleixen els drets laborals».

En aquest sentit, el ministre va reconèixer que sovint hi ha «por» entre els treballadors a denunciar un abús, i va posar l'exemple de la baixa xifra d'expedients sancionadors efectuats l'any passat per Comerç, un total de 13: «El sector del comerç mou a 9.000 persones i hi ha prop de 1.500 establiments, 13 expedients és poc», va reconèixer.

El segment més vulnerable i més propens a patir abusos són les dones solteres amb fills o les famílies amb fills en les què els dos adults treballen al sector. Seran aquests dos grups on s'efectuarà més control, va assegurar Camp.

Amb tot, però, el ministre va recordar que la flexibilització horària no «obliga a ningú» a tancar més tard i que ha de ser una decisió de l'empresa. «Nosaltres proposem unes regles i ha de ser el sector comercial el que es reguli, en funció dels costos i de la facturació de cada empresari», va plantejar. H



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT