PUBLICITAT

Dol nacional

  • Tècnics francesos i espanyols ja treballen a la zona dels fets mentre que la identificació dels cossos s'allargarà uns dies
CLARA GARNICA
CANILLO

Periodic
Un helicòpter de l'aviació espanyola arriba a la zona dels fets, mentre els tècnics analitzen els detalls i busquen proves per determinar les causes, ahir. Foto: TONY LARA

Andorra està de dol. La tragèdia de dimecres a la pleta de Juclà, en la què van perdre la vida cinc persones a causa d'un accident d'helicòpter, ha consternat la societat andorrana, en especial tots aquells que coneixien les víctimes mortals: el pilot i el mecànic de l'empresa d'helicòpters Heliand, el treballador de l'empresa de sanejament Ecotècnic, el fuster del Comú de Canillo i el guarda del refugi de Juclà. Per tot el Govern ha declarat per avui jornada de dol nacional. Se suspenen tots els actes oficials i les banderes onejaran a mig pal.

El ministre de Justícia i Interior, Marc Vila, va comparèixer ahir al matí per informar que se segueix treballant en la identificació dels cadàvers, una tasca que estan realitzant conjuntament amb els Mossos d'Esquadra. El cos català ha extret mostres d'ADN de les víctimess i les ha traslladat a Barcelona per fer-ne les verificacions oportunes. S'espera que els resultats definitius es coneguin els propers dos o tres dies, va assegurar Vila. Pel que fa al ferit, ingressat a la unitat de cremats de l'Hospital de la Vall d'Hebron, es troba «estable dins de la gravetat» va manifestar el ministre. Pateix politraumatismes, amb cremades al 85% del cos i inhalació de fums.

Tècnics espanyols i francesos van arribar ahir al Principat per desplaçar-se fins la zona sinistrada, al costat del refugi de Juclà a 2.240 metres d'alçada, i treballar en la hipòtesi dels fets. El vehicle havia estat fabricat a França i matriculat a Espanya. Va ser estrenat a Andorra el 4 de novembre de l'any passat. És a dir, només tenia set mesos i per tant, havia passat tots els controls pertinents de seguretat.

Les investigacions segueixen apuntant cap a l'enganxada de l'eslinga (el cable de càrrega que portava l'helicòpter), amb un arbre, que va fer perdre el control de l'aparell al pilot. De fet ahir al matí els tècnics de la Comissió d'investigació d'accidents i incidents de l'Aviació Civil espanyola van fer especial èmfasi en analitzar l'estat en què va quedar el cable, trencat en trossos i escampat per la zona pròxima al que queda de l'helicòpter. Ejvind Kristensen, un excursionista que va presenciar els fets en primera persona, va explicar ahir que va veure com l'helicòpter duia l'eslinga «d'uns vint metres», penjant mentre passava a poca distància de la zona rocosa, moment en què va «quedar-se enganxada amb alguna cosa».

A part dels tècnics espanyols, a la tarda van arribar els tècnics del Bureau d'enquêtes sur accident d'aviation i dels de les empreses fabricants de l'aparell i el motor de l'helicòpter. Avui treballaran sobre el terreny sota l'autorització i tutela de la Batllia.

Paral·lelament, seguiran els treballs d'identificació dels cossos. Dues de les víctimes mortals ja han estat identificades pel Servei de Medicina Legal i Forense: El mecànic de vol d'Heliand, un resident francès de 53 anys, i un dels treballadors d'Ecotècnic, resident italoargentí de 40 anys. Les seves despulles ja han estat lliurades a les respectives famílies. Els altres tres cossos corresponen a un francès -el pilot-, i dos andorrans, -el guarda i el fuster de la corporació canillenca.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT