PUBLICITAT

Urgències ha duplicat els pacients atesos sense augmentar la plantilla

  • Al 2000 es van atendre 22.000 persones i al 2007, 40.000, aquest any s'esperen 36.000 per la davallada de població
P. G.
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Personal mèdic al departament del servei d'urgències de l'hospital. Foto: ONA MORANTE

Des de que es va crear el servei d'Urgències de l'Hospital Nostra Senyora de Meritxell al 1994, el nombre de pacients atesos ha anat augmentant notoriament, arribant a duplicar la xifra anual. Això sí, el professional mèdic i infermer d'aquest servei no s'ha tocat i ha continuat sent el mateix. El replantejament de l'organització i la posada en marxa del sistema de triatge que ha estat pioner i exemple d'altres sistemes sanitaris dels països veïns han estat les eines en les quals s'ha basat aquesta mancança de personal per fer front a la duplicitat dels pacients. Els pics més alts d'assistència del servei d'Urgències es van donar al 2006 i al 2007. Ara però, amb la crisi econòmica i la davallada turística l'assistència urgent de l'hospital s'ha vist reduïda.

Si mirem les xifres exactes, en el 2000 van ser atesos a l'àrea d'Urgències 22.000 pacients. Aquesta xifra ha continua progressivament augmentat en els darrers anys i el pic d'activitat més alt va ser al 2007 amb 40.000 pacients. «A partir d'aquí es dóna una desacceleració i al 2011 es preveu una xifra al voltant de 36.000 pacients», va explicar el cap del servei d'Urgències, Josep Gómez.

Segons Gómez, el pla organitzatiu i de recursos humans i materials d'un servei d'Urgències té una vida de 15 anys, a partir d'aquesta durada s'ha de replantejar de nou el funcionament adequant-ho a la nova demanda i noves condicions, tenint en compte que el creixement de pacients del servei d'Urgències sol ser del 5% cada any. L'àrea d'Urgències de l'Hospital Nostra Senyora de Meritxell es va crear ara fa 17 anys. Entre el 2006 i el 2007 és quan s'hagués hagut d'ampliar, pel temps ja transcorregut i també perquè va ser en aquests anys quan es va donar la màxima afluència de pacients. Tot i això, també cal assenyalar que en l'actualitat la desacceleració econòmica i turística pot fer variar, en sentit negatiu, aquest augment previst i així ho ha fet en els darrers tres anys.

Tot i això, com que en el seu temps no es va ampliar el servei el que sí que es va fer va ser una reestructuració interna del servei amb la incorporació del sistema de triatge. «Es van fer més canvis funcionals que estructurals», va explicar el cap d'Urgències. També es va incorporar l'espai de sala de visita ràpida, on determinats pacients, segons els símptomes que presenten i patologia poden ser atesos com en una consulta ambulatòria i sense necessitat de fer cap prova o d'ingrés hospitalari. «El servei d'Urgències que tenim és molt a l'americana, el pacient es manté en el box, o passa per la sala ràpida», va explicar Gómez.

UN TRIATGE PIONER / El sistema de triatge que fa servir l'hospital andorrà i que ha estat integrat en la xarxa dels hospitals catalans i d'altres regions d'altres països, incorpora una reorganització de circuits des de l'entrada del pacient per la porta d'Urgències que pretén evitar els possibles embussos que un servei com aquest està subjecte a tenir en èpoques de l'any.

Aquest sistema de triatge pioner és la principal eina en la què s'ha basat l'organització d'Urgències de l'hospital davant de la mancança de personal. A partir del Pla de Qualitat del Servei d'Urgències el més important en el que es va treballar va ser la classificació del triatge perquè no hi hagués embussos. «Aquest model de sistema de triatge s'ha implantat en molts hospitals espanyols, sobretot catalans i ara està expandint-se per Latinoamérica», comenta Gómez. El programa informàtic és pioner a Andorra i ha evolucionat el model del que ara hi forma part el centre regulador i l'ambulància. «Això ens va permetre dos evolucions. L'exportació cap a fora del model (que sembla té més ressò fora d'Andorra, ja que tota Catalunya ha adquirit el model andorrà) i, per altra banda, organitzar el servei d'Urgències i restructurar circuits per saber si el pacient ha d'anar a la sala ràpida o ha d'entrar dins, al box», comenta el cap d'Urgències. Fora del país en altres xarxes sanitàries el sistema és utilitzat per derivar també pacients a l'atenció primària.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT