PUBLICITAT

Martí Rafel: «Es fa un esforç i el retorn és petit, però el recorregut és important»

E. O. G.
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Martí Rafel posa al costat del logotip de Vallnord. Foto: TONY LARA

–Bones vibracions pel nou equip de govern?

–Diuen que s'han de donar 100 dies de gràcia, doncs nosaltres com sempre confiança absoluta i el temps dirà. Però em sembla que comencen amb molta empenta i il·lusió, i això es transmet i nosaltres la veritat és que estem també bastant engrescats, i sobretot a disposició, per col·laborar en la mesura que puguem.

–El ministre de Turisme va comentar que estarien, o intentarien estar, allà on les estacions no arribessin en l'àmbit de la promoció...

–Cadascú és important, cada peça, sigui pública o privada, és important. Tots els actors que juguem o tenim alguna cosa a veure amb el turisme –que diria que en aquest país és tothom– cada peça és important que jugui el seu paper i que el jugui amb empenta i que es faci de forma coordinada. Crec que aquesta és la voluntat del Govern, de coordinar al màxim tots els esforços i al més orientats possible per intentar tenir el major retorn i revertir aquesta situació de fa anys de pèrdua de visitants.

–Quins mercats es volen atacar aquest estiu?

–A l'estiu honestament, més enllà d'algunes operacions puntuals que es fan amb Alemanya i els Països Baixos, ens concentrem moltíssim en els mercats de proximitat, principalment el francès i l'espanyol. No hi ha una operativa aèria muntada tan important com de la que gaudim a l'hivern. Amb la qual cosa és aquest client que ve amb cotxe, que ve de prop, de Catalunya, València, i d'altres regions d'Espanya i també del sud de França, de la franja que hem treballat darrerament amb força insistència des de Bordeus fins a Montpellier.

–S'ha de començar a treballar també a l'estiu com es fa a l'hivern amb touroperadors?

–De fet es fa, però en una escala molt diferent. Els touroperadors que publiquen Andorra a l'hivern l'estan publicant també a l'estiu amb els diferents productes que oferim. El que passa és que la nostra presència en catàlegs és inferior i el retorn que tenim d'aquests esforços dels touroperadors també. Però nosaltres seguim treballant i amb insistència. Es fa un esforç, es fa una feina promocional i comercialització important, el retorn avui és petit però el recorregut és important perquè partim malauradament de bastant a baix.

–Per què vinguin i atreure, centrant-nos potser en els bikers, calen inversions en els circuits. Com està ara mateix?

–Inversions, per sort, jo diria que no astronòmiques. Crec que els bike parks que tenim avui s'han desenvolupat bé, a escala. S'han fet esforços importants i se'n continuaran fent sobretot en el manteniment dels circuits, perquè en la mountain bike és molt important que l'experiència de l'usuari sigui satisfactòria des del primer dia, igual que a la neu, però amb la neu cada nit surten les ratracs i l'endemà les pistes estan planxades i niquelades, amb la bicicleta ens costa més. L'any passat ja vam adquirir una retroexcavadora petita per repassar els camins, aquest any afegirem una màquina una mica més potent i anirem, com es fa en altres bikeparks de referència, obrint i tancant els circuits en funció del seu estat. Això el client bicicletero ho valora molt en positiu, perquè sap que potser avui no el pot gaudir però demà estarà en perfectes condicions i el gaudirà molt més. El tema bikepark té molt recorregut. Nosaltres ens hi concentrem perquè hem vist que és l'única activitat que oferim a l'estiu que té aquesta capacitat d'atreure clients de distància. La gent està disposada a fer l'esforç, a fer el viatge, per gaudir d'un bon bikepark.

–I els hotels es van adaptant cada vegada més...

–Absolutament. Uns han corregut més que d'altres però sí. En el cas de la Massana i Ordino hi ha llocs fins i tot tematitzats de bicicleta, amb serveis que estan a l'alçada dels requeriments de l'usuari de bicicleta de muntanya. Hi ha la idea que l'usuari és un client amb poc poder adquisitiu, molt jove. La franja d'edat on hi ha més practicants és dels 30 als 40, més que dels 20 als 30. I a nivell de poder adquisitiu és una mica com a l'hivern, és un ventall molt obert i trobes des del jove que no va ni al càmping i dorm a la furgoneta o el cotxe, a la família o grup d'amics que se'n van a un hotel de 4 o 5 estrelles.

–La bicicleta també s'anirà democratitzant com ha fet l'esquí?

–Sí, i en la mesura que anem oferint totes les versions de bicicleta, no només la de descens. Tot el que és l'entorn del món de la bicicleta, estem convençuts que serà una de les claus del desenvolupament de l'activitat d'estiu del país.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT