PUBLICITAT

Davallada del 20% de la xifra de negoci dels apartaments turístics

  • El sector atribueix la caiguda de la facturació a la crisi i a la rebaixa dels preus de les nits d'hotel
ÈLIA ORTS GARRI
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Conjunt d'apartaments turístics a Soldeu Foto: TONY LARA

La xifra de negoci de les empreses d'apartaments turístics va patir una davallada al voltant del 20% aquest hivern. Així ho va explicar la presidenta de l'Associació d'Empreses d'Allotjament Turístic (AEAT), Valérie Lackner. El principal motiu és el canvi d'hàbits dels turistes, que han reduït la seva estada dels «tradicionals» set dies a una mitjana d'entre quatre i cinc nits. A això, cal sumar l'efecte de les rebaixes dels preus que ofereixen els hotelers i l'intrusisme.

Malgrat que el mes de desembre i fins a Reis «va ser molt bo», després el volum de negoci va anar a la baixa fins a viure una «Setmana Santa perduda» com a conseqüència de les altes temperatures i «les males condicions de la neu», segons van apuntar la presidenta i la vicepresidenta de l'AEAT, Lackner i Rosa Santamaria respectivament. Així, van assegurar que la freqüentació als apartaments turístics va caure entre un 20% i un 25%, i conseqüentment la xifra de negoci també va patir una davallada.

Però més enllà de la climatologia i del calendari particular d'aquesta temporada d'hivern, altres causes de la davallada de l'activitat als apartaments turístics són els preus que ofereixen els hotels. Tot i que el perfil del client és força diferent i que «de competència amb els hotels no n'hi hauria d'haver», Lackner i Santamaria consideren que les ofertes hoteleres atreuen també el client potencial dels apartaments, ja que els turistes han reduït la mitjana de dies de les seves estades, i per poca diferència de preu –fins fa un parell d'anys «era notòria»–, en els hotels tenen inclòs l'esmorzar i potser també mitja pensió, i tenen algú que els fa el llit cada dia. Per contra, els apartaments no poden oferir restauració. Val a dir que un apartament de dos estrelles –que no són equiparables a les dels hotels–, la setmana de cap d'any, per a quatre persones i set nits, costa uns 900 euros. I aquest preu inclou l'allotjament, la roba de llit i la neteja de sortida.

En aquest sentit, les representants dels empresaris d'allotjament turístic van criticar que amb les baixades de preus, els hotels «tampoc donen la qualitat del servei que haurien de donar al seu establiment pel que els correspon per la categoria». En aquest sentit, Santamaria creu que «haurien d'evitar aquest problema», ja que «al sector turístic en feneral, al país, fa mal». La vicepresidenta va argumentar la seva visió exposant que els turistes que estan acostumats a viatjar s'adonen quan el servei no és el degut, i això repercuteix en la imatge del sector al país. Així, va concloure que «si tens un hotel de quatre estrelles, fes el preu que vulguis, però els serveis han de ser de quatre estrelles».

Malgrat tot, les relacions entre els hotelers i els empresaris d'allotjament turístic passen per un dels millors moments. De fet, s'estan mantenint contactes amb la Unió Hotelera (UH) per integrar l'AEAT com a soci, i «de moment la cosa està molt ben encarrilada», va manifestar Lackner, tot afirmant que és tot un primer pas perquè «fins ara hi havia una guerra molt important».

MÉS CONTROL DE L'INTRUSISME / D'altra banda, l'AEAT també reclama un major control de l'intrusisme al sector. El problema és que molts propietaris lloguen directament els apartaments i «no paguen impostos dels lloguers que fan i d'altres», va manifestar Santamaria. En aquest camp, l'entitat ha demanat la col·laboració del Col·legi d'Assessors i Gestors Immobiliaris (AGIA) per tal de conèixer els apartaments de propietaris estrangers que els lloguen i així informar-los de la normativa vigent al país. Lackner va assegurar que ja coneixen d'alguns apartaments llogats de «manera intrusa» i va explicar que van presentar «proves» al Centre d'Atenció contra l'Intrusisme, però «és molt difícil, perquè al ser gent de fora, el Govern no va poder actuar», va manifestar la presidenta de l'AEAT. De la mateixa manera, va lamentar que amb les ofertes d'apartaments d'Andorra que apareixen per internet, que «és una exageració», tampoc «s'hi pot fer res». I malgrat que algunes persones puguin viure «molt males sorpreses», l'any següent repeteixen experiència llogant apartaments al marge de les empreses d'allotjament turístic.

LLEI DE TURISME / Són precisament aquestes coses –controlar l'intrusisme i la garantia que el servei prestat és de la qualitat que correspon– les que, entre d'altres, des de l'AEAT s'entén que hauria de regular una futura llei del Turisme. Un text del que es mostren molt favorables les representants dels empresaris d'allotjament turístic i que confien que en aquesta nova legislatura es pugui tirar endavant.

Lackner es va mostrar esperançada amb el nou Govern, tot recordant que durant la campanya els vencedors a les urnes es van comprometre a doblar el pressupost per Turisme. Així mateix, i en favor del turisme, va valorar que «la flexibilització dels horaris és imprescindible», i va posar l'exemple d'un visitant que arribi el dia de Nadal i vulgui anar a la perruqueria o l'esteticista, que tingui l'oportunitat de fer-ho, ja que «són també serveis turístics», segons Lackner.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT