PUBLICITAT

Les joieries reclamen l'obertura al mercat de luxe internacional

  • El sector espera la reforma tributària, que considera ha estat una injustícia per a la competitivitat
P. G.
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Un diamant de la joieria Liali Dubai, a Barcelona. Foto: ÀLVARO MONJE

La crisi econòmica afecta a tothom. Inclòs a aquells que es diuen rics i multimilionaris. La incertesa de què pot passar fa que aquells amb grans ingressos pequin de prudents i baixin també el consum d'allò que s'anomena productes de prestigi. Des que el 2008 es va produir una davallada de les vendes del 23% la tendència del sector ha continuat a la baixa, encara que amb percentatges més inferiors amb una frenada d'aquesta inclinació negativa, que l'any passat es va xifrar en el 5% de reducció de les vendes. El sector fa front a la crisi com pot i espera impacient la reforma tributària per aconseguir una millor competitivitat per trencar amb el que considera una injustícia històrica de càrrega impositiva (a les joies se'ls aplica el tipus 14,4%). El nou IVA trencarà amb aquest gravamen rebaixant-lo al 4% aproximadament. Una competitivitat que es veuria més reforçada si hi hagués una obertura al mercat de luxe internacional (sense la condicionalitat del percentatge de capitalitat andorrana) per complementar l'oferta dels productes de prestigi.

Les xifres de reducció es corresponen amb les d'importació, segons va informar el president del Gremi de joiers i rellotgers d'Andorra, Enric Bartumeu.

Si en els darrers dos anys la davallada de les importacions (i conseqüentment de les vendes) ha suposat poc més del 5% negatiu, s'havia entés que ja s'havia tocat fons i que aquest any era un exercici de frenada de tendència negativa. Tot i això, els resultats del mes passat i les poques vendes d'aquest mes de maig fan pensar que aquesta inclinació encara continua baixant i no s'ha arribat al fons.

«Esperem que els resultats d'abril i maig siguin conjunturals i que no hi hagi més baixades», va explicar Bartumeu.

Pel que fa a la venda de rellotges, la tendència a la baixa es va produir més accentuada fa tres anys. Al 2008 es van reduir les vendes el 29%, i al 2009 el 28%. L'any passat va ser quan es va recuperar aquest producte amb un augment notori del 21%. «S'havia contingut tant la compra que probablement la gent es va quedar desestocada». Tot i això Bartumeu destaca que el rellotge com a producte es ven en altres sectors comercials.

OBERTURA A MARQUES INTERNACIONALS / El turista que ve a comprar al mercat de luxe té poca oferta al Principat. A més de les més de 40 joieries que hi ha al país, i d'altres botigues, les grans marques internacionals que reclama aquest tipus de client no hi són presents. La condició del 51% de capital andorrà és un impediment per a firmes com Louis Vuiton, Carolina Herrera i tantes altres d'alt luxe per obrir noves tendes al Principat. Des del sector dels joiers es reclama l'obertura al capital estranger d'aquestes «marques que són ensenyes del món de luxe que reclamen els nostres clients», explica el president del gremi.

Aquesta inversió estrangera és per al sector dels joiers un complement a la seva oferta.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT