PUBLICITAT

L'AAVA critica la competència que els fa el Govern en la captació de mercats

  • Asseguren que l'Executiu destina 1,2 milions d'euros en una promoció que els afecta i demanen un treball conjunt
CLARA GARNICA
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Ascarza i Basthús analitzen la situació del sector. Foto: TONY LARA

L' Associació d'Agències de Viatges d'Andorra (AAVA), lamenta que el Govern no tingui en compte a les agències en la captació de nous mercats i en la promoció del país. Stephi Bastús, la nova presidenta de l'associació, va exposar que la manca de treball conjunt genera una competència innecessària entre les dues parts. Per posar exemples, van parlar de la quantia econòmica que destina l'Executiu perquè turoperadors britànics i russos portin visitants al Principat. «Una feina que nosaltres també estem fent paral·lelament», va lamentar Basthús.

La presidenta reclama que aquest treball a dues bandes s'uneixi per aconseguir un treball conjunt i més concret. «El rol del Govern no és el de negociar amb un turoperador», aquesta feina «ja l'estem fent nosaltres fa molt de temps», va assegurar la nova presidenta, que ha substituït Catherine Pae al capdavant de l'associació. Per aquest motiu va demanar més estreta col·laboració entre les parts implicades, Govern, Andorra Turisme i les Agències de Viatge. «Cal asseure'ns tots a la mateixa taula i definir tots els mercats a treballar. I un cop això, que quedin definits els rols, qui s'encarrega de comercialitzar i qui de posicionar el país».

Per la seva part, el vocal de l'AAVA, Julio Ascarza, va voler plasmar en xifres aquesta reivindicació. Va assegurar que el Govern destina 1,2 milions d'euros en contractar turoperadors i en fer promoció a l'exterior per captar nous mercats. Aquestes quanties econòmiques van en paral·lel al que ells destinen. Per tot, va demanar que si els turoperadors reben diners, també ells haurien de tenir «algun tipus d'ajuda provinent del Govern». Ascarza va exposar que les agències «no rebem res malgrat portar cada any més de 350.000 visitants. No necessàriament estem demanant ajudes directes, sinó ajudes concretes a la comercialització dels nostres productes».

MANCA D'OFERTA EN TEMPORADA BAIXA / A més de la demanda d'un treball conjunt en la captació de nous mercats, l'associació també reclama un esforç per evitar la desestacionalització greu que pateix el Principat. Consideren que l'oferta turística que es genera el país durant la primavera i l'estiu és insuficient, sobretot pel que fa a l'opció de turisme cultural. Bastús va exposar que a l'hora de vendre el país durant aquests períodes de l'any «ens trobem amb mancances». Mancances «per trobar rutes culturals, a més, moltes infraestrucures i serveis estan tancats». Una situació que l'AAVA assegura que cal canviar si Andorra es vol obrir a nou mercats, «si jo els dic als visitants que vinguin aquí necessito disposar d'una oferta real», va sentenciar.

També en aquest sentit les agències de viatges reivindiquen posar en una mateixa taula tots els actors implicats per tractar la situació. I demanen que se'ls tingui més en compte tenint en compte el nombre de persones que anualment porten al país. El recent informe que ha realitzat l'AAVA parla d'un milió de pernoctacions l'any a través de les afiliades durant el 2010 i una facturació de 50 milions provinent d'aquests visitants. Una xifra que s'eleva fins al 240 milions d'euros l'any si s'afegeix tota la despesa extra d'aquests turistes (restaurants, botigues, oci, etc.).

Amb tot, però, aquestes importants xifres són inferiors a les que registraven abans d'iniciar-se la crisi. El sector ha patit una important davallada i no tenen esperances respecte aquest 2011. Fins i tot la situació està pitjor que fa un any. La situació econòmica del visitant espanyol, el principal receptor d'Andorra, els està perjudicant. Ascarza parla d'una caiguda del 20% de turistes espanyols durant els cinc primers mesos de l'any. I aquest estiu no es preveu una recuperació.


Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT