PUBLICITAT

Els sectors turístic i financer aposten fort pel màrqueting viral

  • Grandvalira i Vallnord multipliquen el ressò de les marques en el primer any d'aquestes aplicacions
P.G.
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Manuel Bustel, soci gerent de Peak Pulse. Foto: TONY LARA

Els canvis en el sector tecnològic i sobretot pel fa a les telecomunicacions van a una velocitat vertiginosa. Qui es quedi darrere no podrà mai arribar-hi. Fa tant sols tres anys, l'Iphone no existia, i ara ha revolucionat el paradigma de com utilitzar els mòbils. Els dominis esquiables del país ja se n'han adonat i des de la temporada passada compten amb les darreres aplicacions i sistemes operatius per a Iphone, Android i Blackberri. Ara és el moment per la posada a punt d'altres sectors de la indústria turística com hotels i restaurants però també del financer que ja comencen a fer els seus programes del que s'anomena el màrqueting viral (concepte que s'utilitza per a referir-se a les tècniques de màrqueting que intenten explotar les xarxes socials i altres mitjans electrònics per produir increments exponencials de renom de la marca).

L'empresa Peak Pulse, amb seu a Suïssa, ha estat l'encarregada de dissenyar les aplicacions per a les estacions de Vallnord i Grandvalira que es van estrenar la passada temporada i que han tingut uns resultats més que satisfactoris. Més de 15.300 descàrregues de l'aplicació Iphone s'han donat en els dos dominis durant la temporada 2010-2011. Però això no és tot. Aquestes mils de descàrregues de les aplicacions han suposat 171.851 obertures de les diferents aplicacions oferides, o el que és el mateix els cops que s'han consultat.

LOCALITZAR ELS AMICS A LES PISTES / Les que han tingut una acceptació més gran ha estat les aplicacions que donen informació sobre la meteorologia, el plànol dinàmic de l'estació o la webcam. Són molts els mòduls i les prestacions que donen aquestes aplicacions, com és la informació dels noms dels pics i muntanyes més properes només acostant l'smartphone al paisatge que vols, o l'aplicació de trobar als teus amics (també posseïdors d'aquestes aplicacions) en qualsevol pista de tot el domini esquiable, així com el càlcul dels desnivells acumulats en una jornada d'esquí.

Aquestes aplicacions que s'han estrenat en la temporada passada, continuaran en la següent amb una millora dels sistemes, gràcies a un conveni signat per dos anys entre Ski Andorra i l'empresa suïssa.

Els responsables de màrqueting dels dos dominis asseguren estar satisfets d'aquestes aplicacions perquè han suposat «una eina de planificació molt important per als nostres clients», expliquen des de Grandvalira. Aquest domini que ha aconseguit arribar a 10.538 descàrregues i 128.118 consultes de les seves aplicacions pretén ampliar el seu ús activant mòduls específics per a la Copa del Món, i altres competicions.

Les dues estacions aprofiten les noves tecnologies i els nous canals per satisfer i arribar als clients. «Aquest tipus d'aplicacions són pràcticament noves i és important aprofitar els seus avantatges. I, sobretot després, que els resultats han demostrat que els esquiadors han respòs positivament ja que hem arribat gairebé a les 5.000 descarregues», van comentar des de màrqueting de Vallnord, que esperen millorar l'aplicació de cara la propera temporada i incorporar nous continguts.

Val a dir que la diferència del nombre de descàrregues entre un domini i l'altre correspon també a la proporcionalitat de dies d'esquí, ja que Grandvalira ha registrat 1,5 milions de dies d'esquí i Vallnord 755.000, en la darrera temporada.

Les estacions disposen a més amb aquestes aplicacions d'un estudi complet de la repartició de les descàrregues d'aplicacions per país i per dia. Dades que els serveix per tenir una part d'estudi del mercat.

«S'obri una interrelació enorme amb les noves aplicacions, és el que s'anomena el màrqueting viral», explica Manuel Bustelo, soci gerent de Peak Pulse .

Aquesta empresa té dos equips de desenvolupament de les aplicacions, un destinat a les estacions d'esquí, en les que a més de les andorranes han treballat per altres dominis esquiables d'Espanya, França, Itàlia i Suïssa i ara treballen amb Àustria, Argentina i Xile. L'altre equip és el que treballa per a tota la indústria del sector turístic. En aquest sentit Bustelo va avançar que s'ha notat un increment d'interès entre les entitats bancàries i algunes cadenes hoteleres del Principat que pròximament integraran aquests sistemes.

Bustelo destaca que estem parlant d'unes aplicacions revolucionàries que són publicitats gratuïtes i dinàmiques, «en les què la gent opina, es fa una selecció de la informació de manera ràpida i s'activa la publicitat amb les xarxes socials gràcies als mateixos usuaris», explica l'expert, llicenciat en relacions internacionals.

COMUNICACIÓ INTERACTIVA / A més de la publicitat i del màrqueting els bancs i la industria turística aconsegueixen amb aquestes aplicacions la comunicació dels seus serveis i productes, «amb una interacció dinàmica amb l'usuari, que ara per ara no es pot aconseguir amb el web», manifesta Bustelo. Tota aquesta comunicació és directament relacionada amb les xarxes socials.

«Amb tot, comporta una generació de negocis important com per exemple amb una aplicació directa de reserves d'hotel i de comptes bancaris des del mòbil», explica Bustelo, qui conclou que el nucli «de l'ebullició econòmica passa per estes tecnologies».

UNA INVERSIÓ INICIAL DE 15.000 EUROS / El benefici que comporta aquestes aplicacions suposa una inversió inicial que pot anar entre 15.000 i 20.000 euros. Segons els mòduls i les aplicacions el disseny del sistema triga un temps determinat per a què finalment pugui ser rendible en poc de temps donat la repercussió que té amb l'aconseguiment de multiplicar la presència d'aquella marca que es vol vendre. En definitiva, una inversió que, ara per ara, en pocs anys es convertirà en necessària si no volem fer tard a aquesta revolució de la publicitat i el màrqueting que arrossega a tots els sectors econòmics i socials en una globalització de la comunicació sense precedents.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT