PUBLICITAT

Enllestida la primera fase del pla per renovar el sistema educatiu andorrà

  • El projecte aposta per un ensenyament integrat de totes les llengües i enfortir l'educació científica
CLARA GARNICA
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Escolars de l'Escola Andorrana d'Escaldes, el primer dia d'aquest curs Foto: EL PERIÒDIC

Mig any després que el Ministeri d'Educació posés en marxa un Pla Estratègic amb la voluntat de millorar i renovar el sistema educatiu andorrà, el treball realitzat conjuntament amb docents del país comença a donar fruits. Aquest maig les taules de treball han conclòs la primera fase, que suposa «un full de ruta de les accions a emprendre», tal i com exposa el document, a més d'un primer anàlisi de les mancances i necessitats del sistema educatiu. Un dels objectius cercats és que tots els centres d'ensenyament andorrà parteixin del mateix model educatiu, unificant criteris. Aquest objectiu també s'ha fet pensant en la Prova Oficial de Batxillerat, que aquest any s'organitza per segona vegada i que han d'aprovar tots els estudiants per accedir a l'ensenyament postobligatori. Per això el Pla Estratègic contempla tots els nivells formatius, des de l'Escola Andorrana a la Formació Professional, a més de la d'Adults, però fent una especial atenció a la Segona Ensenyança, ja que el model actual no garanteix suficientment «l'adaptació dels nostres joves a les necessitats d'avui dia».

La primera fase s'ha dividit en quatre eixos d'aspectes a modificar i en els quals s'han trobat carències: El currículum de l'alumne, l'eficiència en la gestió dels recursos disponibles, la millora i impuls de la comunicació entre professionals i la millora de la inclusió de tots els alumnes, «independendentment de les condicions físiques o intel·lectuals, socials, emocionals, lingüsítiques, ètniques o culturals». Pel que fa a la millora del currículum, es treballarà bàsicament en tres línies prioritàries. Per una banda, la renovació de l'actual ensenyament de les llengües. La intenció és fer-ne «un ensenyament integrat», potenciant l'estudi d'altres temàtiques a partir de les llengües que s'estan aprenent. L'altre eix serà millorar i enfortir l'educació científica (física, química, biologia, tecnologia, etc.).

ENSENYAR PER COMPETÈNCIES / El tercer eix en el que treballa l'equip ministerial i de formadors, encapçalats per Rosa Maria Rechi, directora del Departament de Suport a l'Ensenyament i Inspecció Educativa, i Antònia Darnés, coordinadora del Pla Estratègic, és en el currículum per competències. Aquest concepte pren molta força dins l'espai educatiu europeu, i implica una petita revolució de la manera d'ensenyar. Més que formar als joves en unes temàtiques concretes (llengua, matemàtiques, o història) es tracta d'aconseguir que els alumnes entenguin el que se'ls expliqui i que siguin capaços d'aplicar-ho en el seu dia a dia, així com de tenir una visió crítica de la societat i dels esdeveniments. El que es buscarà és que els estudiants obtinguin competències per poder comunicar-se amb una llengua i per interpretar-la pels mitjans audiovisuals, competències d'autonomia i iniciativa personal, competències socials i ciutadanes o competències artístiques i culturals.

Aquest treball, que també ha de servir per adequar l'educació del país al Marc Europeu Comú de Referència, es farà de la mà de la introducció de les noves tecnologies a l'ensenyament. D'una banda a través de la plataforma educativa Moodle, iniciada aquest curs i que pretén millorar les interconnexions entre alumnes i professors de tot el país, i de l'altra a partir de la millora de les aplicacions informàtiques, que han de facilitar «la gestió documental dels centres i portar a una major eficiència i eficàcia de la feina dels professionals de l'educació», segons consta en el Pla.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT